V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Obrataň Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 55517 23418 53720 69220 23422 66834 15834 65429 23936 727
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 00512 60713 08114 24115 22714 22615 65417 80420 15621 097
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 8614 0304 4393 8633 3623 8614 0585 8657 4816 405
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1261603021519695702 1471 0995433 377
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5634367142 4376764 01012 3009 8871 0585 848

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Obrataně v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 15111 86212 49313 66814 64113 56415 06717 00119 18520 050
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 5972 8362 9283 3053 7003 3992 9003 1353 7104 066
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 1852 4852 5322 4592 7972 2153 1123 6564 8114 346
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 4014 5565 0886 0536 2966 0836 6468 3118 6618 715
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2641 2861 2821 2671 2541 2631 7571 2391 2352 143
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 50614140332834541636592
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 654638623544562576618118132188

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 8614 0304 4393 8633 3623 8614 0585 8657 4816 405
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 2932 5772 9532 5341 6852 3612 8753 9465 5984 118
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 4311 3961 4051 2661 6321 3541 1821 9191 7772 089
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 46504546000075114
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 907361745145003183

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5634367142 4376764 01012 3009 8871 0585 848
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5634367141 4806762 2957603 3491 0584 310
Investiční dotace
Investiční dotace 00095701 71511 5406 53701 538

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1261603021519695702 1471 0995433 377
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 126160302151405702 1471 0995433 377
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000093000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 17 27315 95116 61422 54716 37021 24235 11136 45923 06949 345
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 04410 88211 32814 02512 76312 97614 72820 77018 71029 083
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 2295 0695 2858 5223 6078 26620 38315 6894 35920 262

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.