V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Nový Rychnov Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 21 12821 66121 08360 20729 56030 45341 04743 83937 53237 446
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 82515 37417 02118 81320 00018 58221 03424 77826 81126 404
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 4995 7433 1833 5477 3759 52315 00414 3888 0258 551
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3191204272364191 8101723
Přijaté transfery
Přijaté transfery 48653287837 4202 1832 3114 5902 8622 6792 469

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nového Rychnova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 30615 25116 79018 73219 85918 52220 81123 63125 50126 088
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 7173 1183 7284 3604 7554 4183 7044 1684 8665 175
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 7983 1893 2753 1903 6532 9264 2744 9336 4125 642
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 6865 8486 6378 0048 2268 0299 55311 20711 55211 333
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 4672 4942 5132 5532 5552 4522 4902 5531 8393 020
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 51474540454347606586670
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 587555593586625655743163246247

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 4995 7433 1833 5477 3759 52315 00414 3888 0258 551
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 5351 8921 7611 9925 9048 06012 51712 5155 4625 242
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 0971 0581 0661 1491 0641 1521 3821 3761 3771 581
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 000003206514721
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 8662 7933564054072791 1054916721 006

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 48653287837 4202 1832 3114 5902 8622 6792 469
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4865327588962 0722 1844 3812 6531 8792 469
Investiční dotace
Investiční dotace 0012036 5251111272092098000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3191204272364191 8101723
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3091204272364191 8101723
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 10000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 15 27811 10222 29232 47248 82224 60227 69436 54129 96540 635
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 18610 41912 22214 43820 10819 89419 29726 54023 19224 513
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 09268310 07018 03528 7144 7078 39710 0016 77316 122

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.