MENU
Nápověda
V databázi máme 3 494 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Nový Rychnov Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 21 66121 08360 20729 56030 45341 04743 83937 53237 44622 534
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 37417 02118 81320 00018 58221 03424 77826 81126 40416 891
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 7433 1833 5477 3759 52315 00414 3888 0258 5513 015
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1204272364191 8101723844
Přijaté transfery
Přijaté transfery 53287837 4202 1832 3114 5902 8622 6792 4691 783

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nového Rychnova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 25116 79018 73219 85918 52220 81123 63125 50126 08816 494
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 1183 7284 3604 7554 4183 7044 1684 8665 1752 465
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 1893 2753 1903 6532 9264 2744 9336 4125 6422 187
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 8486 6378 0048 2268 0299 55311 20711 55211 3335 505
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 4942 5132 5532 5552 4522 4902 5531 8393 0201 139
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 474540454347606586670520
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5555935866256557431632462474 678

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 7433 1833 5477 3759 52315 00414 3888 0258 5513 015
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 8921 7611 9925 9048 06012 51712 5155 4625 2421 395
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 0581 0661 1491 0641 1521 3821 3761 3771 581667
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 00003206514721498
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 7933564054072791 1054916721 006456

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 53287837 4202 1832 3114 5902 8622 6792 4691 783
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5327588962 0722 1844 3812 6531 8792 4691 628
Investiční dotace
Investiční dotace 012036 5251111272092098000155

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1204272364191 8101723844
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1204272364191 8101723844
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 10222 29232 47248 82224 60227 69436 54129 96540 63516 324
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 41912 22214 43820 10819 89419 29726 54023 19224 51312 223
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 68310 07018 03528 7144 7078 39710 0016 77316 1224 101

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.