MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Nový Malín Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 55 04871 08775 58967 61478 59897 31291 199138 276106 95048 425
Daňové příjmy
Daňové příjmy 44 12846 59154 76357 97055 47861 74973 25582 45187 03441 053
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 5824 0773 6703 8743 8224 7875 50512 09814 4945 796
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 55911 7603 409145831 7252431 541155207
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 7788 65913 7475 62619 21529 05212 41612 1865 2661 369

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nového Malína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 42 07845 44751 17356 80854 32760 64871 76580 99580 35938 968
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 10 74311 17012 95315 00114 25711 78713 21815 71616 9548 078
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9 5879 8729 86511 5749 49713 68515 69620 72618 5417 190
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 17 56520 00724 24926 04326 03030 59935 66937 30437 20318 096
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 5112 6902 5042 6842 7142 6334 8604 8545 0173 392
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1461381401171461591 6741 7631 7631 609
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 5261 5691 4621 3891 6841 786648631881602

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 5824 0773 6703 8743 8224 7875 50512 09814 4945 796
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7338049395895675929974 7361 602829
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6479551 0201 6491 8722 3392 7934 1577 8731 628
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0000000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 2022 3171 7111 6361 3821 8561 7153 2055 0193 340

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 7788 65913 7475 62619 21529 05212 41612 1865 2661 369
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 2865 1348 3953 9438 8937 5035 0084 4381 346518
Investiční dotace
Investiční dotace 4 4923 5255 3521 68310 32221 5487 4087 7483 920851

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 55911 7603 409145831 7252431 541155207
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 52311 6173 381132831 7252431 541155207
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 361432913000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 53 51771 09277 58973 377100 127103 041106 750129 49098 02142 629
Běžné výdaje
Běžné výdaje 26 85332 66138 90037 91040 30547 12645 12062 26060 20128 288
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 26 66438 43138 68935 46759 82255 91561 63067 23037 82014 341

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.