V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Nový Malín Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 62 71955 04871 08775 58967 61478 59897 31291 199138 276106 950
Daňové příjmy
Daňové příjmy 39 64344 12846 59154 76357 97055 47861 74973 25582 45187 034
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 6372 5824 0773 6703 8743 8224 7875 50512 09814 494
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6 5561 55911 7603 409145831 7252431 541155
Přijaté transfery
Přijaté transfery 12 8826 7788 65913 7475 62619 21529 05212 41612 1865 266

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nového Malína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 38 51042 07845 44751 17356 80854 32760 64871 76580 99580 359
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9 43810 74311 17012 95315 00114 25711 78713 21815 71616 954
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8 4239 5879 8729 86511 5749 49713 68515 69620 72618 541
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 16 50317 56520 00724 24926 04326 03030 59935 66937 30437 203
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 5062 5112 6902 5042 6842 7142 6334 8604 8545 017
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1501461381401171461591 6741 7631 763
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 4901 5261 5691 4621 3891 6841 786648631881

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 6372 5824 0773 6703 8743 8224 7875 50512 09814 494
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8157338049395895675929974 7361 602
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5766479551 0201 6491 8722 3392 7934 1577 873
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0000000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 2461 2022 3171 7111 6361 3821 8561 7153 2055 019

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 12 8826 7788 65913 7475 62619 21529 05212 41612 1865 266
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 6102 2865 1348 3953 9438 8937 5035 0084 4381 346
Investiční dotace
Investiční dotace 11 5264 4923 5255 3521 68310 32221 5487 4087 7483 920

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6 5561 55911 7603 409145831 7252431 541155
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 5 7731 52311 6173 381132831 7252431 541155
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 78336143291300000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 57 30553 51771 09277 58973 377100 127103 041106 750129 49098 021
Běžné výdaje
Běžné výdaje 24 92726 85332 66138 90037 91040 30547 12645 12062 26060 201
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 32 37726 66438 43138 68935 46759 82255 91561 63067 23037 820

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.