V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Nový Knín Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 39 01252 40472 62451 41847 11071 24548 08257 34962 16165 442
Daňové příjmy
Daňové příjmy 24 91226 60828 58731 25234 41332 63735 76543 16750 09151 606
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 2916 0345 3706 9777 0706 9837 6556 0599 02310 599
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0637181 1012 1362801 778898227426243
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 74719 04437 56611 0545 34829 8463 7657 8962 6212 995

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nového Knína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 24 39726 42028 26931 01633 85032 59435 71343 14550 09151 403
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 9736 4376 6687 6598 7788 3586 9637 8919 65710 418
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 9565 6605 8445 7696 7075 5248 0329 32012 71811 319
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 81610 36911 84214 19015 09315 13717 95421 16522 84622 721
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3621 3641 3781 3841 3931 3681 3612 3542 4753 793
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9401 2491 0946065306716292 0932 0702 641
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 3501 3411 4431 4081 3501 536774323325510

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 2916 0345 3706 9777 0706 9837 6556 0599 02310 599
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 8244 0623 6194 4904 1244 4275 3372 7305 8996 107
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 2151 3041 4441 4801 3701 5361 4422 6281 6672 107
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 9722304221221
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1556663057031 5741 0188746991 4542 384

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 74719 04437 56611 0545 34829 8463 7657 8962 6212 995
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 1662 42217 7392 8794 3486 1593 7655 9352 6212 807
Investiční dotace
Investiční dotace 5 58016 62219 8278 1741 00023 68801 9620187

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0637181 1012 1362801 778898227426243
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2211711251442801 778898227426212
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 8415479761 9920000031

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 32 27251 48871 30846 25855 00760 52139 65649 91658 90076 579
Běžné výdaje
Běžné výdaje 22 87626 69843 62327 87038 50234 72835 78748 43746 19453 266
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 39624 79027 68518 38716 50525 7933 8681 48012 70623 313

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.