MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Nový Hrádek Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 37419 35123 56146 48726 70835 95524 84628 19628 16513 460
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 17612 56714 37415 58014 77716 72319 45221 89922 49011 201
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6981 7741 8512 2312 6033 1482 8313 8974 7621 676
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 7291 20451303 42013 1461 4703002911
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 7703 8076 82328 6755 9092 9381 0942 101884573

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nového Hrádku v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 76211 99013 93915 32114 49816 48919 23921 47622 23410 768
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 7403 0403 6084 1503 9003 2773 7454 3764 7272 256
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 4822 5662 6313 0832 5303 7214 3515 6705 0831 971
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 3855 2006 4596 9376 9348 3159 87710 21410 1984 961
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0131 0161 0719769779701 0119361 8051 317
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 909389895875108109197100
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5375808699131149171225163

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6981 7741 8512 2312 6033 1482 8313 8974 7621 676
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4014654045507081 1121 1301 2541 735654
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 0521 0511 0551 0841 0041 1181 0521 0591 325688
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 035111629117662165
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2452553875858759166401 4661 041169

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 7703 8076 82328 6755 9092 9381 0942 101884573
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0971 9292 4742 1513 0602 2227401 571884573
Investiční dotace
Investiční dotace 6731 8774 34926 5252 84971535453000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 7291 20451303 42013 1461 4703002911
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 7291 2045050671 4092552911
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00803 41313 139614500

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 91517 39128 66440 50040 38616 96920 35521 63423 74616 926
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 44711 28315 13412 64714 05114 83818 72616 66816 77510 738
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 4686 10913 52927 85326 3352 1311 6304 9666 9716 188

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.