V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Nový Hrádek Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 02817 37419 35123 56146 48726 70835 95524 84628 19628 165
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 13811 17612 56714 37415 58014 77716 72319 45221 89922 490
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6441 6981 7741 8512 2312 6033 1482 8313 8974 762
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9302 7291 20451303 42013 1461 47030029
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3161 7703 8076 82328 6755 9092 9381 0942 101884

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nového Hrádku v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 91310 76211 99013 93915 32114 49816 48919 23921 47622 234
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 4902 7403 0403 6084 1503 9003 2773 7454 3764 727
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 0742 4822 5662 6313 0832 5303 7214 3515 6705 083
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 2034 3855 2006 4596 9376 9348 3159 87710 21410 198
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0151 0131 0161 0719769779701 0119361 805
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 92909389895875108109197
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 405375808699131149171225

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6441 6981 7741 8512 2312 6033 1482 8313 8974 762
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3924014654045507081 1121 1301 2541 735
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 0401 0521 0511 0551 0841 0041 1181 0521 0591 325
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0035111629117662
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2122452553875858759166401 4661 041

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3161 7703 8076 82328 6755 9092 9381 0942 101884
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 2611 0971 9292 4742 1513 0602 2227401 571884
Investiční dotace
Investiční dotace 556731 8774 34926 5252 8497153545300

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9302 7291 20451303 42013 1461 47030029
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9302 7291 2045050671 40925529
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000803 41313 13961450

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 28611 91517 39128 66440 50040 38616 96920 35521 63423 746
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 3759 44711 28315 13412 64714 05114 83818 72616 66816 775
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 9122 4686 10913 52927 85326 3352 1311 6304 9666 971

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.