MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Nový Bydžov Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 167 098181 517230 426215 648260 272247 679263 744303 435331 436234 327
Daňové příjmy
Daňové příjmy 104 737113 514125 325135 650122 364138 054159 401184 475184 60191 321
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 34 08133 91536 31736 90032 99833 58048 85052 34051 02429 404
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 7425 53022 8535 4585 9078 4116683 3483 1793 178
Přijaté transfery
Přijaté transfery 24 53828 55845 93237 64199 00367 63454 82463 27192 632110 423

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nového Bydžova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 101 270110 349121 676129 404119 126134 157156 250180 554179 78286 911
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 22 60224 47528 16431 53429 41524 12627 62133 33735 88317 165
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 19 71020 34520 16622 93718 49226 64631 26342 02837 37414 493
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 36 62241 26149 58851 63950 73459 58070 95375 56375 02436 474
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7 1556 9347 0597 0457 0707 1307 0897 61713 0417 966
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4 7105 4716 0386 1445 6606 72712 34013 13513 3048 671
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 10 47111 86310 66110 1067 7549 9496 9858 8755 1552 143

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 34 08133 91536 31736 90032 99833 58048 85052 34051 02429 404
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 15 44015 59016 09216 14112 38211 72416 29919 55018 25112 509
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 15 75815 38016 29116 58117 07717 31119 05720 49920 71411 286
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2022102035804833874 4857 1795 303754
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 6822 7353 7313 5993 0564 1599 0095 1126 7574 854

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 24 53828 55845 93237 64199 00367 63454 82463 27192 632110 423
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 24 13225 68230 01631 72088 72254 70345 11548 79933 41518 918
Investiční dotace
Investiční dotace 4062 87615 9165 92110 28012 9319 70914 47159 21791 506

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 7425 53022 8535 4585 9078 4116683 3483 1793 178
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 7425 53022 8535 4585 9078 4116683 3483 1793 178
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 151 855174 548225 863219 254239 590231 979250 151294 203376 055216 359
Běžné výdaje
Běžné výdaje 121 993126 645140 032145 555187 434170 437172 201205 950201 967107 510
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 29 86247 90385 83173 70052 15661 54177 95188 253174 087108 849

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.