MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Novosedlice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 34 48938 40239 44940 33246 32656 25354 06656 77063 17028 749
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 74626 33429 08031 51229 77933 56438 32542 40542 98720 819
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 3987 8467 9588 1408 49210 5849 11910 41613 2636 572
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 292 600269520410033218
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 3161 6222 1426288 05412 0636 6233 9496 5881 341

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Novosedlic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 40926 00928 72531 51229 68533 43237 80542 40542 69920 819
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 5926 5467 4008 4457 9556 5967 3008 5849 2814 425
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 5585 7435 5846 4655 2727 6118 64411 28310 0983 916
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 10 19411 63613 74414 55114 45517 01819 65420 32320 2619 855
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9559098999068899329319411 5891 105
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1581371341431361909989861 0331 217
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9531 0389651 0039781 085278288438300

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 3987 8467 9588 1408 49210 5849 11910 41613 2636 572
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 61 9681 8041 8461 7811 7961 8731 9122 049971
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6 5955 1195 3375 2835 5435 8176 1977 1418 4424 559
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3213137372636145901211
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 7947387879731 1312 9461 0131 2181 870832

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 3161 6222 1426288 05412 0636 6233 9496 5881 341
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 5491 6221 1426286 1951 0313 3912 081899975
Investiční dotace
Investiční dotace 1 76701 00001 86011 0333 2311 8685 690366

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 292 600269520410033218
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 292 600269520410033218
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 31 45537 84534 97237 61339 44754 31862 15550 06166 50934 115
Běžné výdaje
Běžné výdaje 25 85827 58931 50330 11736 05730 36240 23134 84343 64924 692
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 59610 2573 4697 4963 39023 95721 92415 21822 8609 423

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.