V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Novosedlice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 32 41534 48938 40239 44940 33246 32656 25354 06656 77063 170
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 90023 74626 33429 08031 51229 77933 56438 32542 40542 987
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 5347 3987 8467 9588 1408 49210 5849 11910 41613 263
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0292 6002695204100332
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 9803 3161 6222 1426288 05412 0636 6233 9496 588

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Novosedlic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 90023 40926 00928 72531 51229 68533 43237 80542 40542 699
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 8735 5926 5467 4008 4457 9556 5967 3008 5849 281
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 9995 5585 7435 5846 4655 2727 6118 64411 28310 098
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 93910 19411 63613 74414 55114 45517 01819 65420 32320 261
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9329559098999068899329319411 589
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1371581371341431361909989861 033
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 0219531 0389651 0039781 085278288438

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 5347 3987 8467 9588 1408 49210 5849 11910 41613 263
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 10461 9681 8041 8461 7811 7961 8731 9122 049
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6 3436 5955 1195 3375 2835 5435 8176 1977 1418 442
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 53213137372636145901
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 0837947387879731 1312 9461 0131 2181 870

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 9803 3161 6222 1426288 05412 0636 6233 9496 588
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 4151 5491 6221 1426286 1951 0313 3912 081899
Investiční dotace
Investiční dotace 1 5651 76701 00001 86011 0333 2311 8685 690

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0292 6002695204100332
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0292 6002695204100332
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 27 09331 45537 84534 97237 61339 44754 31862 15550 06166 509
Běžné výdaje
Běžné výdaje 24 64325 85827 58931 50330 11736 05730 36240 23134 84343 649
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 4505 59610 2573 4697 4963 39023 95721 92415 21822 860

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.