MENU
Nápověda
V databázi máme 3 494 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Nové Strašecí Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 111 175162 868161 326160 430185 866178 997181 890185 744173 18787 140
Daňové příjmy
Daňové příjmy 80 60886 79794 295101 14997 178108 851126 878146 836138 34469 349
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 0019 2339 97510 09816 6999 19612 95215 56215 3717 539
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9122092 2824 0081 38213 54113 8442067711 083
Přijaté transfery
Přijaté transfery 21 65566 62954 77545 17470 60847 40828 21623 14018 7019 169

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nového Strašecí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 72 16882 90489 71797 00092 530105 093122 516140 256133 87764 790
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 15 42218 11021 16523 96922 64318 87621 35025 59927 46313 104
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 15 03915 65015 72418 05114 72121 40124 89833 17729 43411 414
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 27 55031 69638 64340 63340 36147 84056 53459 68159 09428 724
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 7662 8812 7732 8342 8702 8192 9302 9884 9264 104
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 9321 9401 3921 1921 4781 5674 6104 7385 8685 061
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9 45912 62710 02010 32110 45712 59112 19414 0737 0912 383

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 0019 2339 97510 09816 6999 19612 95215 56215 3717 539
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 5061 6601 9733 1111 5201 5623 2143 0114 2902 016
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 7624 6404 6464 7515 0554 8995 5745 9976 7583 748
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4401 2091 2115888075161 2062 475970147
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 2931 7242 1441 6499 3182 2192 9584 0803 3541 627

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 21 65566 62954 77545 17470 60847 40828 21623 14018 7019 169
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 13 56215 33715 37817 83428 24416 37418 24116 14415 4529 169
Investiční dotace
Investiční dotace 11 17951 29239 39727 34042 36431 0349 9756 9963 2490

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9122092 2824 0081 38213 54113 8442067711 083
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9022091 9203 81395213 54113 81486511 053
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 10036219543003012072030

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 88 362161 405146 369166 553214 202170 428166 616200 159179 16291 740
Běžné výdaje
Běžné výdaje 72 74874 74685 24085 46590 357110 835120 681146 346136 03367 194
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 15 61486 65961 12981 087123 84459 59345 93553 81343 12924 545

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.