V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Nové Sedlo Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 10114 47317 09216 96116 27814 95716 30017 44819 41920 359
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 5478 0209 28711 32112 00311 11012 50214 27916 16517 117
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7261 6931 7141 4121 7712 0601 9671 5541 7072 002
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 3231 8563 7709621 106586708262246
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 5052 9042 3213 2661 3981 2011 7601 5341 484995

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nového Sedla v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 4087 8298 84310 39311 42710 92812 30114 00015 94316 821
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 4981 7492 0962 4492 8582 7292 3142 5193 0353 239
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4621 6521 6741 6511 9411 5962 4182 7563 7123 205
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 9043 0283 3974 0614 3674 3755 3996 2656 6726 447
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4911 3421 6061 9972 0162 1132 0682 0342 0273 336
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 222222202094317394448
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 30364821622410797109103146

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7261 6931 7141 4121 7712 0601 9671 5541 7072 002
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 732563714575835561647377461451
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 615886707689691724757797769839
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 9772211100
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 371236287146243774562379477712

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 5052 9042 3213 2661 3981 2011 7601 5341 484995
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 3752 2512 3211 9691 2991 2011 5016941 324427
Investiční dotace
Investiční dotace 3 13065301 296990259840160568

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 3231 8563 7709621 106586708262246
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 3231 6563 7709621 10658670826266
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 02000000000180

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 03713 84319 50115 45314 31914 51614 31620 86521 55618 664
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 51411 73613 09112 44012 94512 67912 61314 90315 14716 860
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 5232 1076 4103 0131 3741 8371 7035 9616 4091 803

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.