V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Nové Sedlo Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 58 73862 62172 25586 71968 25969 43965 40369 73778 035101 308
Daňové příjmy
Daňové příjmy 33 31038 20739 47545 76448 04043 43747 30554 62760 80479 730
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 24010 49211 07711 63110 42310 0299 53110 75310 52911 858
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8 5883 40116 46816 0615 0943 7773 469896576593
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 59910 5205 23613 2634 70112 1965 0973 4616 1269 127

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nového Sedla v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 32 29235 31838 03541 71044 35241 67945 68153 12759 03877 925
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 6297 6408 1419 27810 6519 8998 0989 02510 64811 322
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 0806 8256 9716 8537 8736 3669 10910 46213 80212 094
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 50312 51314 13416 85817 72217 46420 37123 77124 84424 301
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7 2917 2437 1747 1177 0546 9146 9677 1356 91826 782
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1204131972231961902421 8071 9622 062
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6696841 4191 3828558458959288641 363

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 24010 49211 07711 63110 42310 0299 53110 75310 52911 858
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 602772478979605252322258247408
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6 6507 1819 3738 8689 0468 9248 3719 1418 85210 010
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 582111153259411
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9312 5381 2241 7827718538341 3521 1721 029

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 59910 5205 23613 2634 70112 1965 0973 4616 1269 127
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 5993 5814 5055 1414 7016 2123 5153 2115 3552 956
Investiční dotace
Investiční dotace 25 1576 9407318 12205 9831 5822507716 171

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8 5883 40116 46816 0615 0943 7773 469896576593
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 8 5883 28116 46816 0615 0943 7773 469896576593
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 012000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 76 34566 67068 18678 20092 67764 39055 38063 01372 73894 673
Běžné výdaje
Běžné výdaje 42 67745 97452 11953 90555 31149 49350 78755 15559 55464 116
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 33 66820 69616 06724 29537 36514 8964 5937 85813 18430 556

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.