MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Nové Sedlo Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 62 62172 25586 71968 25969 43965 40369 73778 035101 30857 392
Daňové příjmy
Daňové příjmy 38 20739 47545 76448 04043 43747 30554 62760 80479 73039 466
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 10 49211 07711 63110 42310 0299 53110 75310 52911 8589 202
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 40116 46816 0615 0943 7773 4698965765934 356
Přijaté transfery
Přijaté transfery 10 5205 23613 2634 70112 1965 0973 4616 1269 1274 369

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nového Sedla v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 35 31838 03541 71044 35241 67945 68153 12759 03877 92537 312
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 6408 1419 27810 6519 8998 0989 02510 64811 3225 402
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 8256 9716 8537 8736 3669 10910 46213 80212 0944 689
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 12 51314 13416 85817 72217 46420 37123 77124 84424 30111 800
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7 2437 1747 1177 0546 9146 9677 1356 91826 78212 640
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4131972231961902421 8071 9622 0621 580
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6841 4191 3828558458959288641 3631 200

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 10 49211 07711 63110 42310 0299 53110 75310 52911 8589 202
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 772478979605252322258247408183
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7 1819 3738 8689 0468 9248 3719 1418 85210 0105 886
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2111153259411169
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 5381 2241 7827718538341 3521 1721 0292 963

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 10 5205 23613 2634 70112 1965 0973 4616 1269 1274 369
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 5814 5055 1414 7016 2123 5153 2115 3552 9562 086
Investiční dotace
Investiční dotace 6 9407318 12205 9831 5822507716 1712 283

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 40116 46816 0615 0943 7773 4698965765934 356
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 28116 46816 0615 0943 7773 4698965765934 356
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 120000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 66 67068 18678 20092 67764 39055 38063 01372 73894 67344 435
Běžné výdaje
Běžné výdaje 45 97452 11953 90555 31149 49350 78755 15559 55464 11633 930
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 20 69616 06724 29537 36514 8964 5937 85813 18430 55610 505

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.