V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Nové Město pod Smrkem Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 94 14393 82894 749104 394102 431108 866108 288125 945162 948163 944
Daňové příjmy
Daňové příjmy 43 68746 88452 43356 85761 45357 61162 57075 36086 87989 904
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 26 82626 75826 93727 71828 32829 48429 16031 60237 86138 615
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 1711 3525498 4581 7586 2157 1927 6249 9395 820
Přijaté transfery
Přijaté transfery 19 45918 83514 82911 36110 89115 5569 36611 35828 26929 605

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nového Města pod Smrkem v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 41 50644 77350 11954 47757 88854 96760 87671 45382 03979 989
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8 64710 19011 86513 42614 98614 23211 73713 15915 73216 895
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9 10110 24310 43010 14011 5069 43913 78215 51120 65318 331
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 18 00218 77721 15224 95825 90525 86730 01535 24937 15336 801
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 6771 6771 6491 6701 6121 4971 2851 5241 4472 663
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4083513524544734913692 1102 5222 701
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 6713 5344 6713 8293 4053 4413 6883 9014 5322 598

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 26 82626 75826 93727 71828 32829 48429 16031 60237 86138 615
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 21 16820 95721 13722 73612 22512 29413 40217 55518 85919 614
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 1624 8244 2723 76014 48714 61114 15312 21616 09314 465
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5092327882564713451492517
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9877447419671 1442 2341 6051 7822 8844 519

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 19 45918 83514 82911 36110 89115 5569 36611 35828 26929 605
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8 29310 22211 62311 36110 83212 9129 0908 22715 33911 853
Investiční dotace
Investiční dotace 11 1658 6133 2060602 6442763 13112 93117 752

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 1711 3525498 4581 7586 2157 1927 6249 9395 820
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4 1711 3525494 2091 7586 2157 1927 6249 7895 820
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0004 25000001500

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 90 43894 07590 07297 196108 605109 049108 298132 463162 771152 073
Běžné výdaje
Běžné výdaje 68 07873 99378 10690 27791 69795 10893 30797 920106 218120 994
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 22 36020 08211 9666 91916 90813 94214 99234 54356 55331 079

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.