MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Nové Město nad Metují Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 181 202203 843234 381255 062250 673258 476288 327334 307329 127183 366
Daňové příjmy
Daňové příjmy 121 840130 208143 261154 374143 037158 833185 525214 422212 691104 697
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 30 79833 53133 73635 09734 77442 04945 32452 66948 22527 100
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 5664 9131 9064701 504452025 6726 348494
Přijaté transfery
Přijaté transfery 24 99835 19255 47965 12071 35857 54957 27661 54561 86451 075

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nového Města nad Metují v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 118 339126 261138 881150 587139 566154 938181 573208 872207 05598 706
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 30 96231 87936 32640 54137 74630 66634 23041 16144 02821 041
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 26 33026 77026 28929 83424 00134 29939 27152 58446 22517 922
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 48 27154 29464 67567 16865 85576 71489 24894 56292 86245 102
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6 2836 2965 2576 0516 0686 0176 1086 10910 8307 414
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3 2863 3263 1813 0872 6433 0096 4387 2118 4425 130
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 2073 6963 1543 9053 2544 2336 2777 2444 6692 096

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 30 79833 53133 73635 09734 77442 04945 32452 66948 22527 100
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 13 65415 03314 62013 07314 33216 94910 9169 03810 5946 773
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 14 10614 03313 78214 28015 04715 18615 48416 61418 2299 845
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 6826841 1631 4701 2531 3933 7125 4385 9953 283
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 3563 7804 1706 2754 1438 52115 21121 57913 4087 199

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 24 99835 19255 47965 12071 35857 54957 27661 54561 86451 075
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 24 75334 05039 31140 79657 73649 26749 83347 18449 28145 523
Investiční dotace
Investiční dotace 2451 14216 16824 32513 6228 2827 44414 36112 5825 552

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 5664 9131 9064701 504452025 6726 348494
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 5664 9131 7762201 504192025 6725 922494
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00130250026004260

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 169 698189 505221 583255 574242 090242 342273 480287 574321 259161 346
Běžné výdaje
Běžné výdaje 147 591158 644175 881184 753195 112194 225222 830231 493252 764146 038
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 22 10730 86145 70270 82246 97848 11750 65056 08168 49615 308

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.