V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Nové Dvory Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 22 14816 81116 02217 41920 84721 64822 07822 99227 31830 018
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 09511 76413 02114 90116 20515 40017 26520 06822 86123 302
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1761 0901 1291 2971 5161 2881 2641 7361 5802 345
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 83450078222202007
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 7953 9121 8721 2213 0474 7383 3471 1882 8774 363

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nových Dvorů v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 67411 49212 64814 64715 94515 07416 76119 73322 57422 972
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 3312 6983 0013 5844 0363 8423 1823 7064 4084 676
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 2362 5932 6592 7363 1262 5683 6994 4105 8385 117
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 3054 5085 3906 7167 0367 0388 27010 00010 50610 281
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3291 1251 1241 1051 1911 1181 1191 1151 1412 009
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 11213465113935346359533663
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 361434409393463455444142149227

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1761 0901 1291 2971 5161 2881 2641 7361 5802 345
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 989410099349149144244226254
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7647688347928538488388439331 766
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1111000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 313227194405314291281648421326

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 7953 9121 8721 2213 0474 7383 3471 1882 8774 363
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 4242 7031 3531 2213 0472 9262 5979832 8773 916
Investiční dotace
Investiční dotace 10 2061 209519001 8127502050446

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 83450078222202007
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 63450078222202007
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 20000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 21 41121 30416 23814 85717 80619 68227 83925 79420 95422 847
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 14212 09715 15413 56515 64414 16114 59013 12520 21021 637
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 12 2699 2071 0851 2922 1625 52213 24912 6697441 210

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.