V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Nová Ves pod Pleší Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 00627 94818 42622 46522 61324 09927 62431 35334 80840 149
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 26313 79515 27917 60619 84619 66423 31527 62231 96334 364
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8921 3721 8611 6341 9231 0311 3021 2991 7652 506
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 71231446104795011062
Přijaté transfery
Přijaté transfery 84412 7709723 1797413 3252 9582 3221 0753 277

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nové Vsi pod Pleší v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 09513 66115 13417 44319 69619 52223 09027 62231 80433 944
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 6163 5003 6344 3065 0535 0404 3935 1736 2406 898
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 5922 9633 0893 1703 7753 2505 0076 0238 0997 401
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 8685 1456 2567 7818 4928 88311 19413 65314 56214 829
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9449481 0021 0221 1871 0211 0561 0391 1032 647
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 837458565857751 5401 5751 668
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9931 0311 0951 1071 1311 2711 364194224503

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8921 3721 8611 6341 9231 0311 3021 2991 7652 506
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 197306204260159255176192145301
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 310270241269269200685560704699
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 122132211231
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3857951 4141 1031 4925734405477931 506

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 84412 7709723 1797413 3252 9582 3221 0753 277
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8445599721 9747292 5271 2838851 025780
Investiční dotace
Investiční dotace 012 21001 205117981 6751 437502 497

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 71231446104795011062
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 71216446104795011062
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 001500000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 33939 13922 59118 45717 50113 51427 20126 17829 31438 196
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 67010 79613 19515 29815 30313 03215 19617 74319 79620 441
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 66928 3439 3963 1592 19948212 0068 4359 51817 755

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.