V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Nová Ves nad Nisou Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 03911 86217 32614 49313 33613 41221 98217 34919 79224 945
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 5198 2249 43912 85211 22510 74712 16716 31717 53518 078
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2621 1109861 1611 1051 0131 2616341 1451 037
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 92 0026 420185283787 59896145 499
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 2505264812949781 2749563031 099331

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nové Vsi nad Nisou v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 2588 1568 92910 06511 05210 64512 01414 76117 39417 881
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 7172 1282 2792 6202 9802 9122 4102 7683 4133 717
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6821 9402 0101 9902 3031 9322 7963 2944 5274 073
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 3223 5524 0724 8935 1835 2896 2517 4758 1298 171
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 469457472449463384425480485752
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 39434052565036629716973
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 28365562667796114125195

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2621 1109861 1611 1051 0131 2616341 1451 037
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 659535545564524582576111718
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 260234294293343239252236204198
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3137298541581118104106
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 33932775206183176352269821714

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 2505264812949781 2749563031 099331
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2395264812949781 2749563031 099331
Investiční dotace
Investiční dotace 5 012000000000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 92 0026 420185283787 59896145 499
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 92 0026 420185283787 59896145 499
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 0548 65711 43715 38917 86412 34715 06119 29122 67318 549
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 7408 6579 17414 50214 45011 05413 71016 40914 88617 753
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 31402 2628873 4141 2931 3512 8827 787796

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.