V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Nová Ves Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 38111 92112 64414 31013 65917 42114 91015 97622 68917 869
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 0357 8738 7089 49210 4609 89111 24513 26215 42215 195
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1702 6461 7991 0341 1889541 8031 7211 1162 126
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 007722660451000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1761 4021 3653 5182 0116 5711 8119936 152548

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nové Vsi v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 0357 8738 7089 49210 2649 89111 24513 26215 42215 195
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 4251 7882 1102 3512 6602 5672 1512 4522 9553 089
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 5831 8271 8521 7822 0461 7082 4972 9133 9063 372
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 1483 3573 7594 3894 6064 6765 5806 6147 0236 782
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3523483543483303393806216441 100
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 335311982624244560713695
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 493500515540559559593103181156

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1702 6461 7991 0341 1889541 8031 7211 1162 126
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 163610224506598382293308362369
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 892727451465414354402464503526
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5253515246431420856
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 631 2561 074101292131 077907250377

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1761 4021 3653 5182 0116 5711 8119936 152548
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1763185783128421 1771 349303700278
Investiční dotace
Investiční dotace 01 0847873 2061 1695 3944626905 452270

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 007722660451000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0077200451000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000266000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 92610 48414 84710 91914 40521 36517 26311 15618 84024 145
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 1896 9458 0376 6038 0827 27211 3838 21010 54412 923
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7373 5396 8104 3166 32314 0935 8812 9458 29611 222

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.