V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Nová Ves Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 19 81821 76121 39419 70169 76930 82824 51626 87035 17139 915
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 16712 79013 75115 09716 67016 30517 61720 38923 30723 817
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9973 3313 5053 9084 1724 5756 2395 4836 0476 170
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 438276168621961 4799052200
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 2165 3643 97063548 7308 4695714775 8179 929

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nové Vsi v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 71612 26713 23614 56716 07115 65916 66319 33722 27322 875
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 1013 1013 0703 5024 1373 7723 1313 3124 0204 286
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 2922 5532 6852 6343 0382 4803 5413 8415 2064 571
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 5554 6825 4356 4816 8386 8257 9218 7579 3559 183
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8529689279031 0659829791 9322 0543 134
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5047595453461691 1341 3431 342
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8669161 0619929401 1401 021361294359

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9973 3313 5053 9084 1724 5756 2395 4836 0476 170
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 4702 7222 9522 8713 1583 9035 1114 9105 4285 552
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 316393466452741539454368391443
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 16311120000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 19421286584272131673204227174

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 2165 3643 97063548 7308 4695714775 8179 929
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 2541 5667166221 1781 745571477363440
Investiční dotace
Investiční dotace 2 9623 7983 2541347 5526 725005 4549 489

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 438276168621961 4799052200
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 438276686203859025600
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0010001961 094026600

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 16 60123 64624 72613 75690 07829 23817 37625 03144 59125 225
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 21913 52810 53812 3581 06611 33915 74815 29219 92520 326
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 38210 11814 1881 39889 01317 9001 6289 73924 6664 899

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.