MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Nová Ves Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 21 76121 39419 70169 76930 82824 51626 87035 17139 91518 470
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 79013 75115 09716 67016 30517 61720 38923 30723 81713 968
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 3313 5053 9084 1724 5756 2395 4836 0476 1704 379
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 276168621961 47990522000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 3643 97063548 7308 4695714775 8179 929123

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nové Vsi v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 26713 23614 56716 07115 65916 66319 33722 27322 87512 781
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 1013 0703 5024 1373 7723 1313 3124 0204 2862 045
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 5532 6852 6343 0382 4803 5413 8415 2064 5711 772
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 6825 4356 4816 8386 8257 9218 7579 3559 1834 460
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9689279031 0659829791 9322 0543 1342 877
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 47595453461691 1341 3431 3421 327
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9161 0619929401 1401 021361294359300

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 3313 5053 9084 1724 5756 2395 4836 0476 1704 379
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 7222 9522 8713 1583 9035 1114 9105 4285 5523 989
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 393466452741539454368391443224
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3111200000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 21286584272131673204227174166

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 3643 97063548 7308 4695714775 8179 929123
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 5667166221 1781 745571477363440123
Investiční dotace
Investiční dotace 3 7983 2541347 5526 725005 4549 4890

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 276168621961 47990522000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2766862038590256000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 010001961 0940266000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 23 64624 72613 75690 07829 23817 37625 03144 59125 22514 788
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 52810 53812 3581 06611 33915 74815 29219 92520 32613 445
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 10 11814 1881 39889 01317 9001 6289 73924 6664 8991 343

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.