MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Nová Cerekev Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 20 28525 55924 17227 93741 79458 36965 29374 41459 28327 803
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 69517 61820 19921 23820 08922 66928 94633 03231 43319 035
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3912844535272 54126 90329 65118 47418 5506 368
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 1722791111 2713 7802 91042168232273
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0287 3783 4094 90115 3835 8876 65322 7419 0682 127

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nové Cerekve v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 87116 91719 38920 36919 57121 85125 12028 24429 34714 660
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 6703 9224 4895 0954 8394 0074 5545 3995 8392 784
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 4023 4373 3793 8853 8764 6135 3777 0946 3452 461
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 2386 9738 3138 7458 05310 31312 20712 77012 7326 193
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 6261 6441 6471 6511 6591 6581 6991 6862 8691 738
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 747066190941141 1111 1131 2791 296
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8618739009031 0511 146173181283188

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3912844535272 54126 90329 65118 47418 5506 368
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6658739511722 10626 08612 15213 2495 272
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 79129342 4012 4282 4562 524609
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4333401788332 6731 598436
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3132153644202 3502 2193041 1921 17951

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0287 3783 4094 90115 3835 8876 65322 7419 0682 127
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8847 2333 0614 8669 3462 7314 3896221 476511
Investiční dotace
Investiční dotace 144144347356 0373 1552 26422 1187 5921 616

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 1722791111 2713 7802 91042168232273
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 1722791111 2713 7802 9104216885273
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000001480

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 23 47721 97222 97933 81232 08536 88658 21275 44376 19420 474
Běžné výdaje
Běžné výdaje 19 13713 03016 46923 45815 95226 18441 63435 70232 86417 363
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 3408 9416 51010 35316 13310 70216 57839 74143 3303 110

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.