V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Nižní Lhoty Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 1315 6505 9957 4197 0979 8249 29011 00514 34318 636
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8705 0815 4405 7636 1196 3108 3169 0729 82213 098
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1802743282723793893721 7432 7112 438
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 310000000000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 781962271 3846003 1246021891 8103 100

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nižních Lhot v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8495 0545 3955 7336 0936 2708 2829 0449 53512 625
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7178429451 0141 1761 1181 2101 3481 5521 798
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5785566746627716409461 1271 4111 265
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 1201 2661 3651 6301 7351 7522 1132 5552 5492 539
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 4162 3602 3752 3972 3612 7233 9713 9683 9706 937
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7151491211109911
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 11152221372832374476

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1802743282723793893721 7432 7112 438
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 103117113114144198182194194216
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 37108137116118125123207169169
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 71111111 2272 2271 895
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 344878421166566115121158

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 781962271 3846003 1246021891 8103 100
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 78196227843944753741891 2651 866
Investiční dotace
Investiční dotace 0005415052 64922805451 234

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 310000000000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3000000000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 010000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 2 89810 9464 8234 6304 6247 6395 3275 0227 03115 104
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 5562 5153 0094 5063 1223 6644 7344 0996 2587 550
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3428 4311 8151241 5023 9755929237737 554

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.