V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Nezbavětice Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 4 1965 4745 4703 5504 1745 5568 2659 53621 44713 237
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 2542 6622 7583 0263 5633 4543 7965 3295 3385 582
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5384343524114566139258111 052608
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0501 9712 0060003 330016632
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3544063551131551 4892133 39715 0416 415

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nezbavětic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 2542 4222 7583 0263 4873 3513 6454 4945 1865 380
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5105546547198778456798189941 084
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4785155755496775617909791 3281 198
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9099981 1631 3531 5221 5381 7652 2162 3862 402
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 228223224236235225221243228402
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9988999206215242
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 121123135161168172180323452

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5384343524114566139258111 052608
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 17954175718417460731114258
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 297317274305212376257231176302
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 7212221216660176
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 55615948586161537472

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3544063551131551 4892133 39715 0416 415
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 35484355113155923213397502496
Investiční dotace
Investiční dotace 032200056503 00014 5395 919

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0501 9712 0060003 330016632
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9631 9222 0060003 330016200
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 87500000000432

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 2 3585 1203 4012 2682 4343 8693 3538 32120 45713 709
Běžné výdaje
Běžné výdaje 1 5493 3251 9772 1592 1451 6792 7543 0113 0883 327
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8091 7951 4241092892 1905995 30917 37010 382

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.