MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Nepolisy Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 98420 07120 91120 93733 86031 50724 01226 74844 33618 531
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 02413 80314 86615 90315 31017 04919 70622 30923 07611 827
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 5901 7041 7502 2001 7772 4222 3043 4253 6011 675
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3017451301 44434216181730
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0704 4904 2442 80415 32911 6941 98599617 4855 029

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nepolis v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 00313 28614 55515 57914 97816 39819 17421 87322 53011 109
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 8213 0823 4783 8743 7093 0263 4794 1894 4562 124
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 6392 6772 6082 9592 4403 4734 1005 4874 8041 862
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 5905 4326 4206 6536 6847 7699 3019 8689 6534 687
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4551 5711 4821 5471 5851 4711 5021 5532 6691 571
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 303640382932655631739721
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 467487527508529628138146208143

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 5901 7041 7502 2001 7772 4222 3043 4253 6011 675
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4114173744834196917191 098987914
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 8779368569218889801 0101 0101 111151
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 171717493618146556435133
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2843345037474357334297601 069477

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0704 4904 2442 80415 32911 6941 98599617 4855 029
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6701 2923881 3043 2601 3111 4297151 5661 199
Investiční dotace
Investiční dotace 4003 1973 8561 50012 06910 38355728115 9193 830

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3017451301 44434216181730
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3017441301 44434216181730
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00100000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 32620 33718 68214 97943 95232 98116 72316 02946 48614 276
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 9589 78510 01311 21912 58411 42514 95012 70013 2798 073
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 36810 5518 6693 76031 36821 5551 7723 33033 2076 202

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.