V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Němčice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 3026 6617 4527 94513 4518 5468 6269 50012 00513 190
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 7285 2485 9036 3387 0435 9416 8447 7269 33010 587
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0951 1681 3071 3241 2881 3501 2081 5592 0692 312
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1296772031729640380
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3511782362634 8031 226510215568292

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Němčic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 6894 2464 7145 0675 5725 2915 8016 8227 8418 198
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7889551 0991 2251 3711 3031 0621 2041 4551 603
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7978469819261 0608751 2411 4421 9391 759
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 4791 6851 8302 2832 3862 3922 7773 2753 4863 525
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 425407589415492433434404458729
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 26262120314430450452498
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 175327194198233243256465285

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0951 1681 3071 3241 2881 3501 2081 5592 0692 312
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8007768709459141 0041 0121 3111 2451 452
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 404213132523213611482
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 00000005509514
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 255349424366350324175208202264

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3511782362634 8031 226510215568292
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 351178236263278851510215195120
Investiční dotace
Investiční dotace 00004 52537500373172

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1296772031729640380
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0181143110340380
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 129506662930000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 4496 1536 1145 71412 0006 3997 8056 0848 32712 165
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 3864 2304 7345 2535 6835 4645 2045 6046 9598 246
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 0631 9231 3804616 3179342 6014801 3683 919

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.