MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Nečín Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 58116 76717 98018 42927 98325 20523 08028 48633 29924 247
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 85112 16613 65314 80014 01016 16918 81221 73322 77811 814
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3128945931 0226571 3902 2873 8546 1481 030
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 462 9171663933 512109584711592
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3717913 5682 2149 8047 5371 9232 8514 36410 810

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nečína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 85112 16613 65314 80014 01016 16918 81221 73321 96610 276
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 7723 0123 4853 9623 7463 1053 4964 2504 5302 158
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 6142 6352 6233 0312 4723 5784 1345 6044 9291 911
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 5495 3486 4496 8216 7777 9989 39110 0719 9034 810
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8338288668738608499169081 4701 054
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 343124273437599699721162
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4931120686120602275201412181

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3128945931 0226571 3902 2873 8546 1481 030
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 267354257232151216283473609323
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5633122836004768911 8151 8522 687330
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11000001 2162 481228
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4822275219030282189313371150

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3717913 5682 2149 8047 5371 9232 8514 36410 810
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3717916683662 0755001 9238677871 118
Investiční dotace
Investiční dotace 002 9001 8487 7287 03701 9853 5779 693

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 462 9171663933 512109584711592
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 462 9171663933 51210938271112
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000020200580

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 60415 25533 84910 14023 08416 36815 73322 18141 30528 103
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 4687 4037 9457 70510 63912 42212 46914 81414 1009 385
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1357 85225 9042 43512 4453 9473 2647 36727 20418 718

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.