V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Nechanice Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 46 50045 58491 66476 35970 67379 09067 95680 43774 36176 483
Daňové příjmy
Daňové příjmy 30 05533 64937 36146 08743 95541 64646 36052 57460 74461 383
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 0044 6355 0784 7994 5894 4883 7144 4384 9478 354
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1233 33122 9985 621575 2185 0364 8740200
Přijaté transfery
Přijaté transfery 11 3193 96926 22719 85222 07227 73912 84618 5518 6696 547

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nechanic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 55430 76934 03538 73339 70637 87842 29749 36555 64557 849
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 2387 1847 8749 10110 2279 7418 0639 17010 87011 933
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 4966 5996 8366 8237 7846 3979 23710 77514 21212 894
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 12412 17313 85616 77217 52317 52920 65224 46225 58125 849
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 4202 3922 3972 5152 4232 4932 4692 5062 5404 505
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5876106764863233443681 9802 0342 094
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 6881 8102 3983 0371 4261 3751 509473409574

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 0044 6355 0784 7994 5894 4883 7144 4384 9478 354
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 1942 2762 4852 4112 1972 2511 7082 2251 9481 454
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 7391 7881 6241 7241 6361 6611 3661 3301 4862 357
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 891311381741341301291367731 242
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9824398314906224465127477393 302

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 11 3193 96926 22719 85222 07227 73912 84618 5518 6696 547
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 6663 9694 4314 8285 58210 0156 0146 9426 1544 152
Investiční dotace
Investiční dotace 6 653021 79615 02516 49117 7236 83211 6102 5152 395

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1233 33122 9985 621575 2185 0364 8740200
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 773 33122 9985 621375 1685 0004 8740200
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 46000205036000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 50 81252 66794 90779 773124 96344 39368 43058 24259 96079 086
Běžné výdaje
Běžné výdaje 31 25430 37542 91144 63737 48435 05938 48339 93853 19150 025
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 19 55822 29251 99635 13587 4799 33429 94718 3036 76929 061

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.