MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Nasavrky Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 69 13148 48572 03266 11870 30978 51673 23982 14367 90434 768
Daňové příjmy
Daňové příjmy 35 25636 58241 32144 08846 04445 04651 82055 49551 89423 586
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 1026 7536 0416 0946 6696 40413 5018 3718 2474 270
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2091 4356648 7361 1502 9076042 4632 1263 634
Přijaté transfery
Přijaté transfery 27 5643 71524 0067 19916 44624 1597 31515 8135 6373 278

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nasavrk v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 34 02036 25340 76543 70242 10944 56149 99854 60850 84922 811
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 6315 4476 2887 1496 6985 5416 3177 5378 0873 856
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 6504 7324 7055 4184 3866 3337 4169 8508 7303 385
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 5209 59711 56912 19512 03214 15916 83317 72317 5298 519
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0621 0311 0381 0319971 0121 0781 0561 8111 516
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 319366224215204183538600883649
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 14 83815 08016 94217 69417 79217 33317 81717 84213 8104 884

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 1026 7536 0416 0946 6696 40413 5018 3718 2474 270
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 0404 0633 2323 4574 2613 1539 7923 2593 4191 712
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 7881 9052 2411 9131 7682 3122 7853 0153 1941 616
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 14787131286991 318561231
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 1276985557136329338257791 073711

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 27 5643 71524 0067 19916 44624 1597 31515 8135 6373 278
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 9432 8273 4614 8265 6464 7993 2405 2352 9121 778
Investiční dotace
Investiční dotace 25 62188820 5452 37410 80019 3614 07510 5782 7261 500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2091 4356648 7361 1502 9076042 4632 1263 634
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2091 4356648 7361 1502 9076042 4632 1263 634
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 37 86985 51790 00246 46475 57667 65046 883108 35882 08223 955
Běžné výdaje
Běžné výdaje 23 03223 71429 58232 12334 81434 87635 18339 79439 73119 453
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 14 83661 80360 42014 34040 76232 77411 70068 56442 3514 502

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.