MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Nadryby Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 2 4732 7173 0873 8546 91714 5574 7275 9154 8962 457
Daňové příjmy
Daňové příjmy 1 6621 8512 0702 1222 0842 3752 8953 2713 4461 584
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3246793078061 1291 5811 6421 9221 077629
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0300266510547000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4871577106603 70010 496143722374245

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Nadryb v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 1 6311 7831 9382 0691 9062 2372 6693 0583 1061 584
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 385414450502461403464564598285
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 338369345389307470553745654253
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6317118428768441 0491 2541 3391 313638
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 172176179180175175177174314213
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4656617202218199176
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 10010811811611212319192819

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,56 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3246793078061 1291 5811 6421 9221 077629
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 821371396616768141 3421 686851451
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 897010989122141153156148101
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 281271000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1254723256331626147817777

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4871577106603 70010 496143722374245
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 87101128514491677143722374158
Investiční dotace
Investiční dotace 400565811463 2099 81900086

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0300266510547000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 03000502000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000266010545000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 3761 7112 2515 5746 73012 5698 9774 2624 2811 612
Běžné výdaje
Běžné výdaje 1 6571 6991 8822 8051 8882 1384 0294 1674 0461 554
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 719123692 7694 84210 4314 9489523558

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.