Obecní finance FREE
Město Náchod Královéhradecký kraj
Celkové příjmy
Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.
Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy celkem | ||||||||||
Příjmy celkem | 370 005 | 371 981 | 420 096 | 482 556 | 502 929 | 518 192 | 508 150 | 569 378 | 628 394 | 660 887 |
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 254 326 | 273 128 | 292 752 | 319 747 | 349 227 | 338 977 | 355 864 | 418 191 | 471 644 | 465 052 |
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 24 578 | 23 973 | 26 331 | 31 205 | 31 140 | 50 905 | 46 239 | 45 518 | 58 245 | 66 304 |
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 6 438 | 7 210 | 14 353 | 2 621 | 4 217 | 15 981 | 12 127 | 7 808 | 8 350 | 22 381 |
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 84 663 | 67 670 | 86 660 | 128 983 | 118 345 | 112 328 | 93 920 | 97 861 | 90 155 | 107 150 |
Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.
Daňové příjmy
Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.
Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.
Podívejte se také na odhadované příjmy Náchoda v naší kalkulačce RUD.
Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 248 607 | 270 495 | 290 422 | 315 353 | 341 998 | 316 522 | 349 155 | 409 658 | 466 216 | 457 293 |
Daň z příjmu fyzickych osob | ||||||||||
Daň z příjmu fyzickych osob | 59 001 | 64 016 | 68 836 | 78 320 | 87 940 | 81 609 | 65 859 | 72 762 | 87 739 | 94 621 |
Daň z příjmu právnických osob | ||||||||||
Daň z příjmu právnických osob | 48 961 | 55 071 | 55 987 | 54 766 | 62 083 | 49 924 | 71 005 | 80 863 | 109 002 | 96 949 |
Daň z přidané hodnoty | ||||||||||
Daň z přidané hodnoty | 93 245 | 101 141 | 113 565 | 134 758 | 139 778 | 136 986 | 158 836 | 183 825 | 195 939 | 194 613 |
Daň z nemovitých věcí | ||||||||||
Daň z nemovitých věcí | 11 240 | 10 653 | 10 698 | 10 596 | 10 636 | 10 626 | 10 663 | 10 689 | 10 884 | 20 171 |
Místní a správní poplatky | ||||||||||
Místní a správní poplatky | 12 070 | 11 882 | 12 158 | 12 405 | 12 919 | 9 679 | 11 093 | 22 128 | 23 767 | 30 035 |
Ostatní daňové příjmy | ||||||||||
Ostatní daňové příjmy | 24 089 | 27 732 | 29 178 | 24 509 | 28 642 | 27 698 | 31 700 | 39 391 | 38 885 | 20 903 |
Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).
Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.
Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.
Nedaňové příjmy
V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.
Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 24 578 | 23 973 | 26 331 | 31 205 | 31 140 | 50 905 | 46 239 | 45 518 | 58 245 | 66 304 |
Příjem z vlastní činnosti | ||||||||||
Příjem z vlastní činnosti | 5 781 | 7 859 | 8 954 | 9 675 | 8 304 | 9 582 | 8 402 | 8 183 | 9 783 | 10 610 |
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | ||||||||||
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | 3 186 | 3 474 | 3 370 | 3 604 | 3 456 | 4 240 | 5 697 | 5 540 | 4 946 | 6 172 |
Přijaté výnosy z finančního majetku | ||||||||||
Přijaté výnosy z finančního majetku | 1 269 | 589 | 2 856 | 3 938 | 3 511 | 1 410 | 3 449 | 11 172 | 7 698 | 4 804 |
Ostatní nedaňové příjmy | ||||||||||
Ostatní nedaňové příjmy | 14 341 | 12 051 | 11 152 | 13 987 | 15 869 | 35 674 | 28 691 | 20 622 | 35 817 | 44 718 |
Přijaté transfery
Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.
Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 84 663 | 67 670 | 86 660 | 128 983 | 118 345 | 112 328 | 93 920 | 97 861 | 90 155 | 107 150 |
Neinvestiční přijaté transfery | ||||||||||
Neinvestiční přijaté transfery | 50 146 | 48 164 | 60 986 | 65 755 | 77 380 | 93 437 | 83 406 | 79 275 | 78 738 | 67 818 |
Investiční dotace | ||||||||||
Investiční dotace | 34 517 | 19 506 | 25 674 | 63 228 | 40 965 | 18 891 | 10 515 | 18 586 | 11 417 | 39 332 |
Kapitálové příjmy
Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.
Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 6 438 | 7 210 | 14 353 | 2 621 | 4 217 | 15 981 | 12 127 | 7 808 | 8 350 | 22 381 |
Prodej dlouhodobého majetku | ||||||||||
Prodej dlouhodobého majetku | 5 643 | 7 210 | 13 853 | 2 621 | 3 917 | 15 981 | 12 127 | 7 808 | 8 350 | 22 381 |
Ostatní kapitálové příjmy | ||||||||||
Ostatní kapitálové příjmy | 796 | 0 | 500 | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Struktura výdajů a saldo hospodaření
Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.
Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výdaje celkem | ||||||||||
Výdaje celkem | 352 320 | 358 173 | 434 323 | 527 147 | 493 755 | 494 556 | 524 498 | 614 245 | 587 119 | 668 941 |
Běžné výdaje | ||||||||||
Běžné výdaje | 265 808 | 265 025 | 296 529 | 311 317 | 368 067 | 365 281 | 383 993 | 407 157 | 439 209 | 497 372 |
Kapitálové výdaje | ||||||||||
Kapitálové výdaje | 86 512 | 93 148 | 137 794 | 215 829 | 125 687 | 129 275 | 140 505 | 207 088 | 147 909 | 171 569 |
Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.
Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.
Dluh a finanční prostředky
Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.
Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.