V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Náchod Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 370 005371 981420 096482 556502 929518 192508 150569 378628 394660 887
Daňové příjmy
Daňové příjmy 254 326273 128292 752319 747349 227338 977355 864418 191471 644465 052
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 24 57823 97326 33131 20531 14050 90546 23945 51858 24566 304
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6 4387 21014 3532 6214 21715 98112 1277 8088 35022 381
Přijaté transfery
Přijaté transfery 84 66367 67086 660128 983118 345112 32893 92097 86190 155107 150

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Náchoda v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 248 607270 495290 422315 353341 998316 522349 155409 658466 216457 293
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 59 00164 01668 83678 32087 94081 60965 85972 76287 73994 621
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 48 96155 07155 98754 76662 08349 92471 00580 863109 00296 949
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 93 245101 141113 565134 758139 778136 986158 836183 825195 939194 613
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 11 24010 65310 69810 59610 63610 62610 66310 68910 88420 171
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 12 07011 88212 15812 40512 9199 67911 09322 12823 76730 035
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 24 08927 73229 17824 50928 64227 69831 70039 39138 88520 903

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 24 57823 97326 33131 20531 14050 90546 23945 51858 24566 304
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 7817 8598 9549 6758 3049 5828 4028 1839 78310 610
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 1863 4743 3703 6043 4564 2405 6975 5404 9466 172
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1 2695892 8563 9383 5111 4103 44911 1727 6984 804
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 14 34112 05111 15213 98715 86935 67428 69120 62235 81744 718

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 84 66367 67086 660128 983118 345112 32893 92097 86190 155107 150
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 50 14648 16460 98665 75577 38093 43783 40679 27578 73867 818
Investiční dotace
Investiční dotace 34 51719 50625 67463 22840 96518 89110 51518 58611 41739 332

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6 4387 21014 3532 6214 21715 98112 1277 8088 35022 381
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 5 6437 21013 8532 6213 91715 98112 1277 8088 35022 381
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 7960500030000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 352 320358 173434 323527 147493 755494 556524 498614 245587 119668 941
Běžné výdaje
Běžné výdaje 265 808265 025296 529311 317368 067365 281383 993407 157439 209497 372
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 86 51293 148137 794215 829125 687129 275140 505207 088147 909171 569

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.