V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Mutěnín Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 4 5934 8165 8277 4588 0898 94613 48317 00215 06512 609
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 3183 7474 1704 6545 2644 8116 0727 2977 8087 819
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5544527371 8631 2593 0006 0789 1396 1353 264
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 198546788498103200324
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5235648538521 0671 1251 3015661 1211 202

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mutěnína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 3063 6004 0544 4874 8844 5365 1835 9736 6906 840
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7088039291 0521 2061 3262 0471 0641 2581 341
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 70777383281494255701 2761 6781 479
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 3591 4211 6851 9832 1192 0602 4682 8983 0222 971
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 381450424429415359383339417670
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4445475188186262
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 147149180203198228280208128117

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5544527371 8631 2593 0006 0789 1396 1353 264
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3031684631 5531 0082 7585 7278 7385 7242 771
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 177173176182166163201283271298
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 32020111110101
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4211079128857714911814093

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5235648538521 0671 1251 3015661 1211 202
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5235646834326539651 301566681702
Investiční dotace
Investiční dotace 0017042041416000440500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 198546788498103200324
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 198546788192103200324
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000030600000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 2 6844 2114 7954 9865 9747 3398 60110 93411 28215 036
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 5604 0174 3484 0984 7016 7278 30110 29810 24110 951
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1241944478881 2726123006361 0414 085

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.