V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Mukařov Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 74 66651 77950 50772 91560 74168 49870 853121 361186 762102 659
Daňové příjmy
Daňové příjmy 25 61628 49434 53341 90745 71545 64253 24661 62573 25474 752
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 1124 2159 38110 8006 1239 4984 2318 10135 05516 360
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 1531 3131 7483 3361 9081 5716 2952 8119952 374
Přijaté transfery
Přijaté transfery 41 78517 7574 84616 8726 99611 7877 08248 82477 4579 173

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mukařova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 25 61628 49433 95940 53844 83744 98751 53560 96571 05773 550
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 6237 1898 37010 29311 91511 4679 73411 27413 82415 132
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 8036 7177 3517 7659 0947 54411 20113 29118 13816 336
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 03011 45414 84419 03820 46420 66325 02130 14832 58232 766
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 6302 5982 6552 7502 8542 8302 8192 7122 9335 287
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2132302153192432543033 0813 0273 255
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3163045253742652 2302 458458553774

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 1124 2159 38110 8006 1239 4984 2318 10135 05516 360
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 4652 4525 0742 7462 9051 4135141 1751 6901 503
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 2731 2651 9321 5051 7641 9042 5352 5142 7103 461
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 733189225400
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3664952 3726 3601 4526 1781 1774 40930 65511 395

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 41 78517 7574 84616 8726 99611 7877 08248 82477 4579 173
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9 5603671 3981 0551 0893 7843 3018145 5301 479
Investiční dotace
Investiční dotace 32 22517 3903 44815 8175 9078 0033 78048 01071 9287 694

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 1531 3131 7483 3361 9081 5716 2952 8119952 374
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4338992401992018088592060
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2 7204141 5093 1371 8881 3916 2072 7529752 314

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 74 65349 06840 63680 93065 53067 33051 255185 360235 280102 549
Běžné výdaje
Běžné výdaje 20 52829 22829 63840 27045 14242 31244 57154 50176 66874 104
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 54 12619 84010 99840 66020 38825 0186 683130 859158 61228 446

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.