V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Mšené-lázně Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 27 39029 92731 61636 48138 13437 37643 72546 23949 76854 023
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 37425 12427 12529 95232 37631 03535 61140 57744 94548 177
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0392 1932 2682 1521 8942 1652 1543 0832 9953 770
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 67572292 1885497161 5425319032
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 9102 0392 1942 1883 3163 4604 4182 5261 6382 044

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mšeného-lázní v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 12924 90526 97829 95232 26830 59335 33940 19844 77947 929
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 7945 3536 0137 0297 8887 4556 2186 9798 2728 901
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 5475 1735 2795 2776 0764 9517 1888 26010 9179 706
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 0419 47810 70512 91113 67613 57516 06818 76819 64819 483
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 5153 6183 6643 6503 7183 7114 8044 7204 6388 282
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3633733693453312923241 0161 0061 131
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 870911947740578609736454299427

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0392 1932 2682 1521 8942 1652 1543 0832 9953 770
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5966057186105376478201 4571 2531 691
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 0549751 0149869589899289369681 018
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 320498100221110232275
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 386408437457398528405580543787

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 9102 0392 1942 1883 3163 4604 4182 5261 6382 044
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 9101 4392 0692 1883 3163 4101 5772 5261 1161 244
Investiční dotace
Investiční dotace 060012500502 8410521800

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 67572292 1885497161 5425319032
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 051691395497161 5425319032
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 6756202 049000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 37 02743 52425 62132 40036 97927 40435 58946 53244 70450 071
Běžné výdaje
Běžné výdaje 20 11718 14524 77027 99827 79524 46127 68730 85428 47434 671
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 16 91025 3798514 4039 1842 9437 90215 67816 23015 401

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.