V databázi máme 3 450 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Mšec Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 77513 58414 00534 45547 31031 68918 00621 80539 45531 678
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 35010 95711 53012 52913 63012 76714 11616 25318 29618 030
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3831 3281 2383 3681 1551 0732 0282 7172 8934 450
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1008200970000100
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 0331 2981 15618 55932 52516 8791 8622 83418 2669 099

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mšece v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 05310 60911 22812 21613 26812 45313 81815 79117 80417 925
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 5082 5472 6672 9983 3713 1552 5992 9313 4823 674
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 0142 2912 3232 2242 5642 0622 9653 4264 5233 941
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 0364 1954 7125 4795 7705 6596 6307 7838 1427 922
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7988738528428738948478598801 518
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 66685757575256670647700
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 631633616617633630720122130171

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3831 3281 2383 3681 1551 0732 0282 7172 8934 450
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 98144183237134948621 1801 3561 737
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 835905846753780651819659676814
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 892982 28445565691 377
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 36127711193238323341873293522

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 0331 2981 15618 55932 52516 8791 8622 83418 2669 099
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 9105821 1561 3099392 2051 8628405211 293
Investiční dotace
Investiční dotace 2 123716017 25031 58614 67401 99417 7457 805

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1008200970000100
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 10082004000076
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000093000024

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 15 06910 01310 81157 23651 53525 00213 52334 23742 78357 361
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 0069 6509 7421 9049 76814 08512 53916 73527 47122 080
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 0633631 06955 33241 76710 91798417 50215 31235 281

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.