MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Mšec Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 58414 00534 45547 31031 68918 00621 80539 45531 67811 545
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 95711 53012 52913 63012 76714 11616 25318 29618 0308 961
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3281 2383 3681 1551 0732 0282 7172 8934 4501 827
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 08200970000100330
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2981 15618 55932 52516 8791 8622 83418 2669 099427

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mšece v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 60911 22812 21613 26812 45313 81815 79117 80417 9258 961
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 5472 6672 9983 3713 1552 5992 9313 4823 6741 752
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 2912 3232 2242 5642 0622 9653 4264 5233 9411 528
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 1954 7125 4795 7705 6596 6307 7838 1427 9223 845
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8738528428738948478598801 518711
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6857575752566706477001 009
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 633616617633630720122130171117

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 21,36 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3281 2383 3681 1551 0732 0282 7172 8934 4501 827
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 144183237134948621 1801 3561 7371 149
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 905846753780651819659676814400
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2982 28445565691 377147
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 27711193238323341873293522132

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2981 15618 55932 52516 8791 8622 83418 2669 099427
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5821 1561 3099392 2051 8628405211 293427
Investiční dotace
Investiční dotace 716017 25031 58614 67401 99417 7457 8050

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 08200970000100330
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 082004000076330
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000930000240

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 01310 81157 23651 53525 00213 52334 23742 78357 36115 323
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 6509 7421 9049 76814 08512 53916 73527 47122 08011 758
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3631 06955 33241 76710 91798417 50215 31235 2813 565

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.