MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Mrsklesy Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 28 48730 88334 82539 38440 27627 17235 20740 72850 83318 969
Daňové příjmy
Daňové příjmy 20 71323 04729 54134 14432 94922 03223 19926 08326 82213 343
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 6205 4834 0772 9686 1903 95211 13412 27220 5035 524
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 01 9970005148005
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1553561 2082 2721 1371 1388252 3733 50898

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mrsklesů v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 20 52322 84429 03333 81232 64921 12722 88725 37225 11013 343
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6721 9322 2362 5052 3521 9762 2452 6622 8221 343
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6611 7251 7211 9511 5802 3092 6793 5343 0981 201
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 0393 4944 2304 3934 3335 1606 0846 3626 2253 023
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 204206212203207243237237410316
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2016121314161614169
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 13 92715 47220 62324 74724 16211 42411 62612 56312 5407 451

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 6205 4834 0772 9686 1903 95211 13412 27220 5035 524
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6427028219089129721 0461 1811 347538
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3223753993886537261 4091 5491 388738
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5 2522 1361 7758073 6081 0176 1156 6774 3162 343
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 4042 2691 0828651 0171 2372 5652 86513 4521 904

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1553561 2082 2721 1371 1388252 3733 50898
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1553561 2086711 13769867776550898
Investiční dotace
Investiční dotace 0001 60004401481 6083 0000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 01 9970005148005
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 01 9970005148005
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 30 45021 87029 53145 06719 24432 90338 00242 83939 0089 505
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 95912 42715 81612 11411 00414 41830 26018 90025 8848 877
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 19 4919 44413 71532 9528 24018 4857 74223 94013 124627

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.