MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Mratín Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 52419 47722 96321 54936 72732 43131 60929 35032 38614 696
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 47715 86217 50619 03818 71520 94323 79628 21427 53713 641
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0062 3432 2782 1161 9351 8673 0068072 805922
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1228701022608591620500
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0299853 17929415 8178 7624 6443281 993132

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mratína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 32915 70417 27518 86018 26020 48823 76427 44727 13013 641
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 4073 7504 2584 8124 6323 8444 3545 2875 5352 633
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 2333 2943 2183 6973 0634 4595 1847 0246 0682 352
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 8776 6807 9208 3228 3909 96711 77112 62212 2055 919
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6517467246727006896777351 219812
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 961261151291141011 6111 5951 8391 742
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 0651 1061 0401 2281 3591 427167183263182

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0062 3432 2782 1161 9351 8673 0068072 805922
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 40442946128145425931357606372
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4554564555392773652 0497930434
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 222221001 591424
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 1451 4561 3611 2951 2021 24392637230493

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0299853 17929415 8178 7624 6443281 993132
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3303363462942 0173 8574 607328589132
Investiční dotace
Investiční dotace 6996492 833013 8004 9053701 4040

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1228701022608591620500
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 12287010208591620500
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000026000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 11315 95518 37614 91537 11829 46926 56321 42125 72712 979
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 01013 56613 79314 10214 09124 05923 80219 59819 6738 810
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 1032 3894 58381323 0275 4102 7611 8236 0544 169

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.