V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Moraveč Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 2464 7375 6495 6266 0368 7467 39610 1078 63011 407
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 7223 1133 1173 4273 7103 4383 7804 6484 8485 190
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2141 4311 5891 7941 6402 3402 9844 4463 4732 210
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1505003329265575
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1601879424053542 8766261 0083043 933

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Moravče v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 5542 8432 9793 2783 5223 2993 6294 1904 6254 933
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 526663672762862788652745868938
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5035845935796665307578871 1501 028
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 0251 0701 2031 4241 4991 4561 6932 0142 0722 063
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 372392384388364374369379368663
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6208691518136138196
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 122114119120122136142292945

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2141 4311 5891 7941 6402 3402 9844 4463 4732 210
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 9581 2151 3721 5801 3372 1272 7854 2333 2162 055
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 122120140139190148134138151154
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11000160000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1339677751124965751070

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1601879424053542 8766261 0083043 933
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 160771922722341 5955267423043 762
Investiční dotace
Investiční dotace 01107501331201 2811002660171

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1505003329265575
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1505003926550
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000328000075

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 3966 5485 5986 3315 33310 1426 3946 8267 27116 045
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 2953 4453 5183 9434 2707 6224 6666 5786 35314 414
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 1013 1032 0792 3881 0632 5201 7282489181 631

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.