V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Modlany Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 29 43230 85932 50537 07839 38843 38341 48235 84572 81945 365
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 63229 49630 90033 26437 04836 40730 27429 83035 78435 845
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9919981 1431 2131 7092 0212 8652 2698 1097 373
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 49623901 75771672080
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3133433728435604 9498 2723 74528 9192 147

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Modlan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 29229 32330 82633 17236 85036 08530 00929 83035 78435 845
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 4182 9403 1673 5433 9653 7913 1343 5584 3324 714
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 3052 6392 6952 5552 9772 4213 5464 1275 6065 035
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 5764 8345 4656 4696 7036 6407 9249 37010 07310 102
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0581 1801 1251 2221 0851 0751 2061 0941 1261 998
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 67644742733851715262
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 16 86917 66618 32719 34022 04722 12114 14711 61214 59313 934

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9919981 1431 2131 7092 0212 8652 2698 1097 373
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 259246246236358280479318292330
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 487472516482494535522617763797
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 68691942726119041846794 0365 845
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1772111872232463031 6806553 019401

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3133433728435604 9498 2723 74528 9192 147
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3133433728435602 137638805931862
Investiční dotace
Investiční dotace 000002 8127 6342 94127 9881 285

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 49623901 75771672080
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 496239059471672080
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0001 163000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 26 14520 51825 14528 54927 59044 72644 57145 14189 60041 148
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 80814 75515 51718 97320 74321 02920 43121 81420 71722 839
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 13 3365 7639 6299 5766 84723 69724 14023 32768 88318 309

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.