V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Mochtín Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 20 03418 24925 86833 70028 78927 46335 81143 61655 24835 983
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 49414 04113 61217 57821 17517 64619 36023 86326 70029 274
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 3182 7163 7814 1713 7455 12711 98213 4137 8725 301
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 1428297 7105 9982 8262083001 90318 28044
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0816637665 9531 0434 4824 1694 4382 3951 364

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mochtína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 02011 82013 14714 59716 48315 93718 25921 52524 28925 033
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 7862 9733 2803 7304 2784 1303 4834 0284 7705 201
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 4992 7422 8942 8283 2922 7413 9994 7436 2745 665
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 7935 1205 8686 9607 4097 5078 96410 75911 29111 360
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8688959419459828859639481 0221 767
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 31336135334443892761776
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 435710299488630807155170263

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 3182 7163 7814 1713 7455 12711 98213 4137 8725 301
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 4112 1953 1273 5482 9523 68911 14210 0822 4372 559
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 455454462483554581582621629700
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3195333557722 5404 4911 745
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 13362189137205279255170315298

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0816637665 9531 0434 4824 1694 4382 3951 364
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5166136981 2531 0433 3821 6191 1101 595914
Investiční dotace
Investiční dotace 56550684 70001 1002 5503 328800450

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 1428297 7105 9982 8262083001 90318 28044
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 1278297 7105 9982 8262083001 90318 28044
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 15000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 65413 10010 87527 99524 16520 81333 12729 44534 28036 504
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 4409 2729 54613 91921 27117 42818 24616 57825 95024 551
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 2143 8281 32914 0762 8943 38514 88112 8678 33111 953

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.