MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Mochtín Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 18 24925 86833 70028 78927 46335 81143 61655 24835 98317 063
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 04113 61217 57821 17517 64619 36023 86326 70029 27412 314
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 7163 7814 1713 7455 12711 98213 4137 8725 3014 439
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8297 7105 9982 8262083001 90318 280444
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6637665 9531 0434 4824 1694 4382 3951 364306

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mochtína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 82013 14714 59716 48315 93718 25921 52524 28925 03311 482
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 9733 2803 7304 2784 1303 4834 0284 7705 2012 480
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 7422 8942 8283 2922 7413 9994 7436 2745 6652 197
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 1205 8686 9607 4097 5078 96410 75911 29111 3605 530
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8959419459828859639481 0221 767961
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 336135334443892761776144
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5710299488630807155170263169

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 7163 7814 1713 7455 12711 98213 4137 8725 3014 439
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 1953 1273 5482 9523 68911 14210 0822 4372 5592 906
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 454462483554581582621629700358
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5333557722 5404 4911 745997
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 62189137205279255170315298178

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6637665 9531 0434 4824 1694 4382 3951 364306
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6136981 2531 0433 3821 6191 1101 595914306
Investiční dotace
Investiční dotace 50684 70001 1002 5503 3288004500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8297 7105 9982 8262083001 90318 280444
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 8297 7105 9982 8262083001 90318 280444
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 10010 87527 99524 16520 81333 12729 44534 28036 50413 488
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 2729 54613 91921 27117 42818 24616 57825 95024 55110 986
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 8281 32914 0762 8943 38514 88112 8678 33111 9532 501

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.