MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Mnichovice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 61 546100 725113 478128 456162 482175 203160 520145 952134 38969 723
Daňové příjmy
Daňové příjmy 47 91954 10662 01872 11567 40776 05588 487101 365105 96255 561
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 2726 55011 9465 7435 28110 55015 47611 01817 02610 336
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3501 62911 9671 6701 8397 5871 7571 1201 1521 155
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 00538 44027 54848 92787 95481 01254 80132 45010 2492 672

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mnichovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 47 59253 70461 20770 93567 07775 61687 13999 633105 00354 182
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 11 41211 99714 55216 96816 18713 59415 48918 42420 1889 629
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9 25410 56111 01412 97810 69215 68418 28924 25721 9638 519
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 17 52121 35827 01929 20029 29735 05041 52443 64844 03421 440
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6 0376 0546 2206 0906 3466 1526 3526 45711 4728 445
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2 8592 7751 8641 7411 6311 8194 8475 9946 3835 496
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5099585383 9582 9243 317636854964653

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 2726 55011 9465 7435 28110 55015 47611 01817 02610 336
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 2413 8314 6902 7972 6974 4812 9782 6102 5001 548
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4964431 2801 0379211 0761 0931 1011 117610
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 14899993 8393 6715 4181 121
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 5212 2685 9671 8991 6544 9847 5663 6377 9927 057

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 00538 44027 54848 92787 95481 01254 80132 45010 2492 672
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 1778 9548 65915 92113 55410 05013 41816 9246 4702 672
Investiční dotace
Investiční dotace 2 82829 48718 88933 00674 40170 96241 38315 5253 7790

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3501 62911 9671 6701 8397 5871 7571 1201 1521 155
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1501 2493 44740471897625220
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2003808 5201 6661 8397 1168604951 1301 155

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 44 323108 47776 069125 708188 295130 854146 677121 750100 26252 452
Běžné výdaje
Běžné výdaje 32 67841 51640 85458 36944 34451 31262 18372 41173 98641 295
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 11 64466 96135 21567 339143 95179 54284 49349 33926 27611 158

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.