V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Mlázovice Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 93213 84321 25217 29827 58026 79826 58924 73431 92023 999
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 2717 2817 2197 9348 6328 2609 12210 69517 30211 821
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9129519991 5442 3232 4592 1084 9321 9872 323
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 4205639236480885100
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 3295 04812 1117 81416 57616 08014 4739 10612 6309 855

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mlázovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 8696 3316 8617 4658 0257 5718 4099 86010 78611 299
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3571 5371 6671 8482 0821 9601 6171 8582 1232 336
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 2601 4451 4631 4011 5971 2891 8522 1832 7772 520
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 4782 5812 9673 4513 5943 5374 1414 9535 0105 052
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 518486474471461465458470470833
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 20221716161828325321447
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2362612742772763013147184111

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9129519991 5442 3232 4592 1084 9321 9872 323
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8980915269141 4148613 994484588
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7418098589751 1719869568101 1341 321
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2111111146
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 8162494223758291128365407

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 3295 04812 1117 81416 57616 08014 4739 10612 6309 855
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 3295 0485 5617 4348 10012 82313 4799 10610 6309 084
Investiční dotace
Investiční dotace 006 5503808 4763 25799402 000771

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 4205639236480885100
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 4205637386480885100
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 001850000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 59714 10521 64023 95224 18223 12924 80023 40333 30624 013
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 46811 21411 24412 90914 68018 34820 05917 12223 99117 471
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 1292 89110 39511 0429 5024 7814 7426 2819 3156 542

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.