V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Mladošovice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 35615 3017 36514 52114 13414 1649 67315 80519 45813 723
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8765 7976 1387 7089 0527 7188 1829 05210 88811 109
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0428968308941 3367475981 2901 1671 924
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 14775374141 88924111557724884
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 2928 5333615 5051 8585 4587784 8867 155606

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mladošovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 8765 3245 6586 2837 2007 1257 8619 05210 31010 803
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 1229311 2881 4691 7921 7451 4321 6261 9312 094
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9851 1211 1201 1391 3951 1751 6741 9372 5632 301
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 9562 0542 3582 7813 1363 2173 7454 4004 6124 616
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6516626606736716686767127001 216
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 113735134173940307412471
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1501831811871892802936993106

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0428968308941 3367475981 2901 1671 924
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 477323290483277291429385531858
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5245114973771 023439150797509463
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 15171616000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 26452818361720108127602

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 2928 5333615 5051 8585 4587784 8867 155606
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 701611465616348477786401 462412
Investiční dotace
Investiční dotace 4 2228 3732154 9441 2244 61104 2465 692194

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 14775374141 88924111557724884
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 147753781 88924111556224884
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0004060001500

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 43817 8276 62116 2598 99812 6476 64113 59117 9928 058
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 5193 5224 7496 3246 6435 4916 1775 25510 0527 580
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 91914 3061 8729 9352 3547 1564648 3367 940478

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.