V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Mladá Vožice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 67 29465 67670 81582 60096 612113 065115 190105 961108 330102 802
Daňové příjmy
Daňové příjmy 39 02443 10744 59847 75351 27947 95858 24960 72167 61669 810
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 14 31514 19218 08517 23917 95723 63030 55030 93315 97518 701
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 825437649224326 2567481 13313 2314 586
Přijaté transfery
Přijaté transfery 13 1307 9398 12717 11627 13315 22125 64313 17411 5089 705

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mladé Vožice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 35 79340 51742 11945 20048 01245 29150 23257 37063 88766 923
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 59910 0379 59511 05012 41911 7219 64810 81512 62613 811
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 9978 0008 1098 0359 2227 48210 78912 43616 21214 666
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 13 91014 65416 45019 75820 75920 51924 12428 25129 20329 405
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 1843 0963 0543 0723 1913 2813 2543 2953 3136 049
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5835965393293293733962 1412 1152 291
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 5204 1344 3732 9572 0911 9142 021433419701

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 14 31514 19218 08517 23917 95723 63030 55030 93315 97518 701
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9 2828 92410 9739 9379 54614 80022 89522 7277 2767 447
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 0054 3355 9695 9776 8986 8036 7087 0987 0757 006
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 412212114882 184
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 0249321 1411 3221 5112 0259471 1061 1362 065

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 13 1307 9398 12717 11627 13315 22125 64313 17411 5089 705
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 9275 3954 7995 3507 29511 4429 0175 1468 3555 075
Investiční dotace
Investiční dotace 19 5022 5443 32711 76619 8373 77816 6268 0283 1534 630

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 825437649224326 2567481 13313 2314 586
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 825437645724326 2567481 13313 2314 586
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00035000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 60 23657 84579 03895 82386 01980 16995 87799 328110 328124 759
Běžné výdaje
Běžné výdaje 40 57842 53743 86853 44149 50256 91359 27058 54762 08663 476
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 19 65815 30835 17042 38336 51823 25636 60840 78148 24261 283

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.