MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Mladá Vožice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 65 67670 81582 60096 612113 065115 190105 961108 330102 80254 926
Daňové příjmy
Daňové příjmy 43 10744 59847 75351 27947 95858 24960 72167 61669 81036 848
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 14 19218 08517 23917 95723 63030 55030 93315 97518 7016 849
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 437649224326 2567481 13313 2314 586102
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 9398 12717 11627 13315 22125 64313 17411 5089 70511 126

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mladé Vožice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 40 51742 11945 20048 01245 29150 23257 37063 88766 92333 078
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 10 0379 59511 05012 41911 7219 64810 81512 62613 8116 601
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8 0008 1098 0359 2227 48210 78912 43616 21214 6665 689
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 14 65416 45019 75820 75920 51924 12428 25129 20329 40514 317
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 0963 0543 0723 1913 2813 2543 2953 3136 0494 192
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5965393293293733962 1412 1152 2911 818
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4 1344 3732 9572 0911 9142 021433419701461

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 14 19218 08517 23917 95723 63030 55030 93315 97518 7016 849
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8 92410 9739 9379 54614 80022 89522 7277 2767 4472 609
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 3355 9695 9776 8986 8036 7087 0987 0757 0063 035
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 12212114882 184425
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9321 1411 3221 5112 0259471 1061 1362 065781

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 9398 12717 11627 13315 22125 64313 17411 5089 70511 126
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 3954 7995 3507 29511 4429 0175 1468 3555 0752 561
Investiční dotace
Investiční dotace 2 5443 32711 76619 8373 77816 6268 0283 1534 6308 565

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 437649224326 2567481 13313 2314 586102
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 437645724326 2567481 13313 2314 586102
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00350000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 57 84579 03895 82386 01980 16995 87799 328110 328124 75954 222
Běžné výdaje
Běžné výdaje 42 53743 86853 44149 50256 91359 27058 54762 08663 47636 017
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 15 30835 17042 38336 51823 25636 60840 78148 24261 28318 205

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.