V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Místo Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 5268 8458 62910 9279 2509 7029 25911 33413 87514 411
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 3756 5116 2306 7647 1986 7397 4748 4699 5599 753
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3541 1381 5833 1889541 3181 1942 3112 9712 253
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1347074621336456050437500
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6631 1277439129651 0005315049081 905

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Místa v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 1705 6665 9306 5936 9836 5857 2518 2789 2209 285
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2071 4411 4441 5871 7551 6411 3481 5111 7811 903
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0851 2331 2481 1941 3461 0821 5471 7732 3262 056
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 1562 2602 5322 9423 0302 9683 4594 0284 1894 129
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 335310319366383360351351361557
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 861238617178689466412413
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 301299300486453449457148151227

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3541 1381 5833 1889541 3181 1942 3112 9712 253
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7537407937418318958792 1138721 419
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 384746484949100115178129
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 111111111 1860
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5623507432 3997437421483735705

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6631 1277439129651 0005315049081 905
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8711 1277439129651 0005315049081 905
Investiční dotace
Investiční dotace 2 792000000000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1347074621336456050437500
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 13470746213364560504370
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000000500

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 7255 8779 1624 4656 41311 5045 1275 48211 91318 250
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 4955 4815 8684 2154 6015 4124 6045 3869 01316 615
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 2303963 2932501 8126 092523972 8991 635

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.