V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Mirošovice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 87523 89522 26721 91627 25056 05549 10744 45742 66637 120
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 21214 74216 57818 27520 24919 90922 08231 06633 22031 767
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 9043 5913 3133 2693 0333 4403 5155 4725 4333 486
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2031776926941742132319
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5555 5452 3693023 94232 61223 3367 7063 7821 857

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mirošovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 21214 74216 57818 27520 24919 90922 04030 82232 75331 163
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 2953 4903 9254 4155 1565 0224 1684 7955 7156 208
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 3303 1793 4353 3313 9363 3254 7985 6697 5156 759
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 2365 8196 9428 2018 8559 09810 72712 86113 52313 558
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6651 6761 7361 8021 7431 8751 7081 9751 8983 263
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3821972202182321782015 3343 8811 081
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 304381321308327411438188219294

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 9043 5913 3133 2693 0333 4403 5155 4725 4333 486
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 6202 3871 7902 2101 5602 0262 3142 4951 9781 387
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 522516507529528523453524511689
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 243168311253603901951 7402 3420
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5195209854055855005537146031 410

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5555 5452 3693023 94232 61223 3367 7063 7821 857
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5712626182869523 5064 5583 0101 2951 857
Investiční dotace
Investiční dotace 9845 2831 751172 99029 10618 7784 6962 4860

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2031776926941742132319
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2031774926941741531819
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0002000060500

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 19 11814 22815 71817 26321 37052 13440 11651 42926 26641 814
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 5658 33910 00813 14614 15213 74213 20725 43324 28219 114
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 5545 8885 7114 1177 21838 39326 90925 9961 98422 700

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.