V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Miřetice Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 19 39119 32256 30922 13325 61828 86033 08051 08434 43235 610
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 58614 98616 13817 99319 83019 13621 09524 50527 29028 172
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7941 6842 6172 4163 2332 6764 5032 9594 0154 151
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2983635271071538328592354546
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 7132 29037 0281 6172 4026 9647 19723 5272 7732 741

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Miřetic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 52914 93516 06217 99319 67518 92020 89824 32627 01427 812
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 3163 7893 9294 4705 0924 8683 9784 5315 2745 776
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 8963 3043 4353 3693 9013 2184 5915 3496 9326 282
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 7226 0536 9578 2908 7808 81710 26812 14512 49112 595
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8029829039369649239299829521 629
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 454545454135381 1101 1651 251
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 7477627938838971 0591 094209200279

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7941 6842 6172 4163 2332 6764 5032 9594 0154 151
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 3511 2302 0461 9132 6822 1222 3162 1041 8541 403
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2582833052792583001 842428405490
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 81522333669751 109
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1771712142222912513433617801 149

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 7132 29037 0281 6172 4026 9647 19723 5272 7732 741
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9771 8811 1758671 6973 5562 2486361 743611
Investiční dotace
Investiční dotace 2 73640935 8537507053 4084 94922 8921 0302 130

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2983635271071538328592354546
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2983635271071538328592354396
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000000150

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 17 39515 01171 15916 82118 69726 81026 35550 40621 74027 377
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 95912 82910 48514 87316 13513 76915 80314 60415 59122 034
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 4362 18260 6731 9482 56213 04010 55335 8026 1505 343

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.