V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Mimoň Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 130 565132 738157 122163 507190 425227 081234 420290 087381 777377 354
Daňové příjmy
Daňové příjmy 83 48191 627101 584108 702116 528111 104124 512153 138174 921172 573
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 22 45322 18722 81626 69140 89979 66078 47285 20892 153120 026
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2237863 3647841 0304 7822 92010 6699 23950 508
Přijaté transfery
Přijaté transfery 24 40818 13929 35727 33031 96931 53628 51641 072105 46334 246

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mimoně v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 79 50488 90099 439104 895111 485104 518114 946143 252158 561154 125
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 15 99418 39121 22524 24927 20725 48220 81223 61527 55629 402
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 16 12118 16718 45318 18220 70716 74123 86527 79536 10331 844
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 31 87933 30037 42744 72446 61845 92053 38163 10665 04963 955
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 4233 3353 1613 3863 1703 2493 0004 3263 90412 190
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6581 0477286845224945186 4806 7507 394
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 11 43014 66118 44613 66913 26112 63113 37117 93019 1989 340

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 22 45322 18722 81626 69140 89979 66078 47285 20892 153120 026
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 3612 6562 7312 7852 5891 8161 2482 0093 7412 398
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 17 85916 80618 08920 05819 89673 89070 83375 16581 23092 171
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 125955964535961422634
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 1072 6301 9373 78418 3613 8956 3317 9927 15725 423

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 24 40818 13929 35727 33031 96931 53628 51641 072105 46334 246
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 13 66013 48916 39120 13223 47127 29428 51622 45528 12529 932
Investiční dotace
Investiční dotace 10 7484 65012 9667 1978 4974 242018 61777 3374 314

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2237863 3647841 0304 7822 92010 6699 23950 508
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2237863 3647841 0302 5342 46810 4718 63148 638
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000002 2474521986081 869

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 120 930142 039148 560154 231194 824207 347296 543520 122346 078379 307
Běžné výdaje
Běžné výdaje 96 62097 457104 705116 971131 330164 143189 121213 045234 097255 922
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 24 31044 58243 85437 25963 49443 204107 422307 077111 981123 385

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.