MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Mikulášovice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 39 85740 89640 81049 61078 47052 94658 76258 28865 75129 826
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 02128 40931 80234 63732 09534 50640 47944 45545 88722 858
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 5824 8335 3405 2146 14411 80713 42611 2799 6484 963
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4951 8341 0599601 545345500706752680
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 7595 8202 6108 79838 6866 2884 3571 8479 4641 325

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mikulášovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 02128 40931 80234 63732 09534 50640 47944 45545 88722 858
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 2637 0228 0699 1178 4376 7217 4918 6509 3504 460
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 9576 1636 0916 9715 5667 7208 81511 28610 1053 919
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 10 92412 27814 98115 69215 27917 28420 03520 35320 2759 863
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 4692 4622 4182 5842 5352 4502 5142 5474 3052 979
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7366697167691 3391 3221 3951 335
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 335419175203211261283297457302

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 5824 8335 3405 2146 14411 80713 42611 2799 6484 963
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 4782 8022 4013 0733 0555 0336 4166 2805 9392 455
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 3911 5851 7981 2891 3542 3212 6903 0083 1311 643
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2221211111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 7114431 1398511 7334 4534 3191 989577864

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 7595 8202 6108 79838 6866 2884 3571 8479 4641 325
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7 7595 8202 3108 1784 4362 6882 2191 8472 4761 041
Investiční dotace
Investiční dotace 8 447030062034 2503 6002 13806 989284

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4951 8341 0599601 545345500706752680
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4951 8349699601 545345445706524680
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00900005502290

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 36 54036 52735 24950 73980 77288 29068 38060 03263 38726 755
Běžné výdaje
Běžné výdaje 28 85531 52133 66441 21230 63236 33942 95347 58642 19422 707
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 6865 0071 5859 52850 14051 95025 42712 44621 1934 048

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.