MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Mičovice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 5079 39216 29210 59711 80717 37324 13618 86516 5018 127
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 1245 8626 2656 9776 6787 6978 70610 51410 2555 240
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 9212 7429 4521 8331 5754 1639 2087 2683 8262 000
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 511284369422019330896
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4116615711 4183 1315 5136 0281 0522 332881

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mičovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 9005 4306 0736 5786 3597 1728 1969 0189 1954 529
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 1401 3121 4931 6961 6231 3491 5321 7631 901906
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 1151 1591 1341 3161 0881 5691 8212 3392 085809
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 0442 3482 7902 9622 9813 5094 1364 2174 1842 035
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 483494526486485568514507763609
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 762381218132132170106
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 11111010711117015862609164

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,56 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 9212 7429 4521 8331 5754 1639 2087 2683 8262 000
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 8192 6494 7521 5971 4904 0828 8397 1363 6571 967
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 446062645650575810333
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 12742100000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 57314 565170273131274660

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4116615711 4183 1315 5136 0281 0522 332881
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3956611852482 001420870902965593
Investiční dotace
Investiční dotace 1603861 1701 1305 0935 1581501 367288

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 511284369422019330896
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 5112849422019330896
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000360000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 0728 67615 8099 4199 96711 81217 17835 06514 8328 028
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 7837 5988 3187 0146 8919 04610 00412 96011 0555 695
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 2891 0787 4912 4063 0762 7667 17322 1053 7772 333

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.