V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Město Touškov Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 57 25864 68478 61085 54190 29597 508101 202107 889140 125138 293
Daňové příjmy
Daňové příjmy 32 67033 03148 52049 59154 27153 53058 04048 10056 59461 987
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 5957 3086 7838 4048 2949 5567 10923 28125 71331 428
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 9867 6191 6477844511168923056 26012
Přijaté transfery
Přijaté transfery 14 00716 72521 66026 76227 27934 30535 16136 20351 55844 866

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Města Touškova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 30 25729 53944 36944 36147 17845 98750 40044 30152 70755 826
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 6948 2477 4588 8429 9879 2747 7408 73810 69111 971
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 5146 0096 1966 2937 2565 8408 4529 90013 56612 597
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 10 16211 00812 55615 45816 33316 03918 98222 47724 36325 216
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2731 1541 3351 3791 3791 3891 4121 4071 4242 543
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9139921 0191 1399851 1021 4041 3632 1832 863
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5 7012 13015 80311 25011 23712 34312 410415480636

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 5957 3086 7838 4048 2949 5567 10923 28125 71331 428
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 7092 3823 0712 3933 1711 8502 0102 7542 1473 080
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 1473 4663 0163 1603 8703 9353 8103 9654 7794 750
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1455741488763801 4242 6523 465
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5931 4036552 8041 1653 7081 21015 13916 13620 133

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 14 00716 72521 66026 76227 27934 30535 16136 20351 55844 866
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 14 00716 47821 29026 66425 45531 91835 16135 50440 66341 822
Investiční dotace
Investiční dotace 0247370981 8252 387069810 8953 044

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 9867 6191 6477844511168923056 26012
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 9867 3991 6477843381168923056 26012
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 02200011300000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 51 78282 81168 22292 49681 54088 78188 812131 612116 480143 870
Běžné výdaje
Běžné výdaje 43 43348 19751 42370 40666 88269 52281 27798 325100 793113 593
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8 34934 61416 79922 09014 65819 2597 53533 28715 68730 277

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.