MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Město Touškov Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 64 68478 61085 54190 29597 508101 202107 889140 125138 29397 688
Daňové příjmy
Daňové příjmy 33 03148 52049 59154 27153 53058 04048 10056 59461 98736 720
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 3086 7838 4048 2949 5567 10923 28125 71331 42817 657
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7 6191 6477844511168923056 260128
Přijaté transfery
Přijaté transfery 16 72521 66026 76227 27934 30535 16136 20351 55844 86643 303

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Města Touškova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 29 53944 36944 36147 17845 98750 40044 30152 70755 82630 036
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8 2477 4588 8429 9879 2747 7408 73810 69111 9715 731
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 0096 1966 2937 2565 8408 4529 90013 56612 5974 888
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 00812 55615 45816 33316 03918 98222 47724 36325 21612 302
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1541 3351 3791 3791 3891 4121 4071 4242 5433 509
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9921 0191 1399851 1021 4041 3632 1832 8633 122
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2 13015 80311 25011 23712 34312 410415480636484

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 3086 7838 4048 2949 5567 10923 28125 71331 42817 657
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 3823 0712 3933 1711 8502 0102 7542 1473 080783
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 4663 0163 1603 8703 9353 8103 9654 7794 7503 198
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5741488763801 4242 6523 4651 101
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 4036552 8041 1653 7081 21015 13916 13620 13312 575

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 16 72521 66026 76227 27934 30535 16136 20351 55844 86643 303
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 16 47821 29026 66425 45531 91835 16135 50440 66341 82240 848
Investiční dotace
Investiční dotace 247370981 8252 387069810 8953 0442 455

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7 6191 6477844511168923056 260128
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 7 3991 6477843381168923056 260128
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 22000113000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 82 81168 22292 49681 54088 78188 812131 612116 480143 87092 539
Běžné výdaje
Běžné výdaje 48 19751 42370 40666 88269 52281 27798 325100 793113 59373 667
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 34 61416 79922 09014 65819 2597 53533 28715 68730 27718 872

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.