V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Meclov Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 41318 04919 87324 24624 41824 89532 31034 46737 36334 350
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 09815 47417 01518 98320 81220 11822 09125 69629 55230 380
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9791 1601 0511 0831 1801 3922 2201 7312 2422 601
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 07768019496966375103152948
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2587361 6133 2111 7633 3107 8966 8885 5591 321

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Meclova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 90415 11316 72918 80820 49419 77521 86125 42829 25829 954
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 0743 6093 9634 5795 1624 9094 0434 6385 5035 888
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 8263 1133 3503 3223 8693 1914 5895 3837 1466 322
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 5405 8126 7858 1708 6868 74310 26212 21812 85912 695
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 8581 9621 9351 9972 0472 0102 0492 0582 6133 778
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 45404442435757909912928
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 562577653696687864860222225343

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9791 1601 0511 0831 1801 3922 2201 7312 2422 601
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 212537232989154248279326
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4046946006126919111 0411 0221 2361 366
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4651111100240463
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5073904134484593921 025461487445

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2587361 6133 2111 7633 3107 8966 8885 5591 321
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2664367282 9341 7632 2102 1356 1801 809821
Investiční dotace
Investiční dotace 99130088527701 0995 7627093 750500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 07768019496966375103152948
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 0776801943966375103152948
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000930000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 75615 69514 49620 32614 19722 07422 08523 97925 96922 145
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 1729 6149 87912 39212 93310 22812 23121 38715 43316 735
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 5846 0814 6177 9331 26411 8469 8542 59210 5355 410

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.