MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Měčín Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 45 28242 54225 96028 88336 36931 29837 82636 48942 47317 338
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 89418 99420 43421 68120 76822 53226 23129 62329 89715 524
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 8305 0233 5064 3423 9416 0119 7914 2253 5641 255
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 17823220814024792692453 9017
Přijaté transfery
Přijaté transfery 21 38118 2941 8112 71911 6372 6761 5342 3955 111552

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Měčína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 15917 59119 74021 11119 97921 74625 03828 26629 23314 145
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 4684 1184 8145 3425 0144 0394 5675 4045 8162 771
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 4833 6473 6424 1123 3304 6725 4167 1366 3512 463
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 8377 3978 9539 2599 13310 45612 30012 84612 7476 198
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 6691 6671 6681 7081 7001 6971 6391 7682 9671 525
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 363747343433409301 072997
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6677246146567698491 076182280192

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 8305 0233 5064 3423 9416 0119 7914 2253 5641 255
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 8242 5321 6043 2823 2865 3796 3332 2922 032786
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 797679651968633629690361705288
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 211111264578612182
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2081 8101 251912122 5039942150

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 21 38118 2941 8112 71911 6372 6761 5342 3955 111552
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 2311 9341 8112 7193 4252 3021 0842 2981 517552
Investiční dotace
Investiční dotace 20 15016 360008 212374450973 5940

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 17823220814024792692453 9017
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4 1782322089024792692453 9017
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00050000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 43 92754 14928 59530 64324 14924 63728 31444 72331 54515 768
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 91315 96624 51824 06316 80217 38120 11421 20622 22712 820
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 31 01438 1834 0776 5807 3477 2558 20023 5179 3182 948

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.