V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Měčín Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 19 55145 28242 54225 96028 88336 36931 29837 82636 48942 473
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 03916 89418 99420 43421 68120 76822 53226 23129 62329 897
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4622 8305 0233 5064 3423 9416 0119 7914 2253 564
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1014 17823220814024792692453 901
Přijaté transfery
Přijaté transfery 94921 38118 2941 8112 71911 6372 6761 5342 3955 111

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Měčína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 46316 15917 59119 74021 11119 97921 74625 03828 26629 233
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 6584 4684 1184 8145 3425 0144 0394 5675 4045 816
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 1613 4833 6473 6424 1123 3304 6725 4167 1366 351
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 8505 8377 3978 9539 2599 13310 45612 30012 84612 747
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 6531 6691 6671 6681 7081 7001 6971 6391 7682 967
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 47363747343433409301 072
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 956677246146567698491 076182280

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4622 8305 0233 5064 3423 9416 0119 7914 2253 564
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 4811 8242 5321 6043 2823 2865 3796 3332 2922 032
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 812797679651968633629690361705
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 9211111264578612
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1612081 8101 251912122 503994215

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 94921 38118 2941 8112 71911 6372 6761 5342 3955 111
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6691 2311 9341 8112 7193 4252 3021 0842 2981 517
Investiční dotace
Investiční dotace 28020 15016 360008 212374450973 594

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1014 17823220814024792692453 901
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1014 1782322089024792692453 901
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00005000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 89343 92754 14928 59530 64324 14924 63728 31444 72331 545
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 86212 91315 96624 51824 06316 80217 38120 11421 20622 227
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 03131 01438 1834 0776 5807 3477 2558 20023 5179 318

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.