MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Mečeříž Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 11 1029 81210 23910 91713 12314 46613 73817 46616 4218 332
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 0647 2548 2378 7508 4099 35911 27712 57713 0596 616
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8781 8311 4871 4251 7802 9541 7912 1303 0641 348
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 5273922661371003000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6323352496062 9242 1546672 759299369

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Mečeříže v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 4366 7607 6418 3018 0028 94810 65512 13112 6395 955
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5621 5221 7552 0161 9211 6061 8892 2452 4201 153
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 2981 3311 3301 5521 2791 8692 2532 9762 6551 030
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 3792 6983 2693 4923 5034 1785 1075 3575 3282 591
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8358249018628918818759261 5671 075
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 39343526253245354855016
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 322353351355383383788011989

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8781 8311 4871 4251 7802 9541 7912 1303 0641 348
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4191 3681 0248991 1601 7911 2371 4071 611824
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 26725227730729325125422120768
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5464846565697056357116
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 138147102154262843230446889339

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6323352496062 9242 1546672 759299369
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 317335249606964363667414179369
Investiční dotace
Investiční dotace 3160001 9601 79102 3451200

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 5273922661371003000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0325111003000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1 527389241126000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 36811 2327 5578 76210 47512 30713 28512 50219 3458 814
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 3526 6607 0527 2807 5458 7499 0139 50210 9926 554
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 0164 5735051 4822 9293 5584 2723 0008 3532 260

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.